"Youngman aast nog steeds op Saab"

Saab in Trollhättan | Foto: ANP/AFP
Ondanks dat Saab failliet is, heeft het Chinese Youngman nog steeds een oogje op het Zweedse merk.

Youngman zou een bod doen van 570 miljoen euro op het failliete Saab. Daarmee moeten de schuldeisers worden afbetaald en zouden er nieuwe modellen worden ontwikkeld waarbij GM-techniek overboord wordt gezet. Dat mag van de Amerikanen immers niet worden gebruikt. Youngman zegt, ondanks dat, in staat te zijn om de productie binnen vijftien weken weer op te starten. Dat lijkt een onhaalbare kaart.

Youngman deed voorafgaand aan het faillissement een investering van 570 miljoen euro in Saab, al was dat geld nog wel eens te weinig of kwam het soms te laat. Wanneer Saab ten onder zou gaan, of naar een andere partij gaan, zijn de Chinezen die investering kwijt. Verder moet Youngman nog met een overtuigend verhaal komen om de merknaam Saab te mogen voortzetten. Daarvoor moet toestemming worden verkregen bij de luchtvaarttak van Saab en vrachtautomerk Scania. Die zullen de naam niet laten gebruiken voor producten die niet aan de Zweedse standaard voldoen.

"Op het moment is Youngman bezig een club met belanghebbenden door China te voeren. Daar zitten onder meer de leveranciers van Saab bij. De faillissementsjuristen en een delegatie van de overheid heeft bedankt voor de reis," vertelt Eric Geers, die vandaag voor het laatst is belast met de wereldwijde communicatie van Saab. "Naast Youngman zijn ook het Indiase Mahindra en een Turkse partij geïnteresseerd in Saab."

Ondanks dat er nog steeds interesse is in het bedrijf, ziet Geers de voortzetting van Saab somber in. "Het lijkt me heel sterk dat Saab in dezelfde vorm doorgaat. Alle contracten zijn opgezegd en bij de fabriek is niemand meer. Het hoofd engineering is bijvoorbeeld al in dienst gegaan bij Volvo. In de fabriek is ook niemand meer. De tijd is nu heel belangrijk, anders vloeit de kennis helemaal weg. Ingenieurs zijn erg gewild in Zweden."

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.