Xiaomi SU7: Taycan-achtige blijft in China onder de €40.000

Scherp geprijsd, maar straks ook hier?

Xiaomi SU7
Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7Xiaomi SU7

Smartphonefabrikant Xiaomi heeft zijn eerste grote stap gezet in de auto-industrie: het introduceert in thuisland China de SU7. Die Porsche Taycan-achtige EV blijkt behoorlijk scherp geprijsd.

Eén van de eerste auto's die dit jaar werden onthuld was de Xiaomi SU7. Die lijkt niet alleen wat op de Porsche Taycan, maar is ook ongeveer van dat formaat en komt zeker als 673 pk sterke Max geheten topversie ook qua prestaties wel wat in diens territorium. Toch heeft Xiaomi er vooral de Tesla Model 3 mee op de korrel. Eén ding is zeker, op papier is de SU7 zonder meer indrukwekkend. Ook qua rijbereik; volgens de niet al te nauwkeurige CLTC-cyclus zou je er 668 tot 800 km mee moeten kunnen afleggen met een volle accu. Laat daar nog zo'n 600 tot 700 km van overblijven volgens WLTP. Hier lees je meer over wat de SU7 in huis heeft.

Nu is ook bekend wat Xiaomi in China voor de SU7 vraagt. Het begint bij omgerekend krap €28.000 en dan heb je de 299 pk sterke instapper. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 is daar minstens zo'n €3.800 duurder. Voor de beresterke topversie van de Xiaomi SU7 moeten de Chinezen omgerekend grofweg €38.500 aftikken. Reken maar dat de Xiaomi SU7 buiten China duurder zal worden, maar waarschijnlijk blijft het ook daar een scherpe aanbieding. Als de SU7 tenminste China verlaat. Formeel heeft Xiaomi nog geen uitbreidingsplannen bekendgemaakt, al rekenen we er wel op dat er op den duur export op touw gezet wordt.

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.