AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Xiaomi SU7 krijgt spectaculaire topversie

'Budgetalternatief' voor de Porsche Taycan Turbo GT?

Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7
Spyshots Xiaomi SU7

De Chinese elektronicagigant Xiaomi heeft de in thuisland China met open armen ontvangen Xiaomi SU7 in zijn portfolio. Het succes van zijn eerste auto ooit smaakt het bedrijf naar meer. Het komt niet alleen met meer modellen, maar kennelijk ook met een extra heftige variant van die Xiaomi SU7!

De begin dit jaar gepresenteerde Xiaomi SU7 is de eerste auto van Xiaomi Auto, een tak van de Chinese elektronicagigant Xiaomi die je vast wel kent van zijn smartphones. De SU7 gaat in China als het spreekwoordelijke warme broodje over de toonbank en dus is het bepaald geen verrassing dat Xiaomi Auto de uitbreidingsdrift te pakken heeft. Het heeft niet alleen een SUV, maar ook een goedkoper model onder de SU7 in de pijplijn zitten. Dat is vermoedelijk niet het enige dat Xiaomi in de kraamkamers heeft staan, want het lijkt te werken aan een extra potente sportieve topversie van de SU7. En die testen ze gewoon in Europa!

Op de Nürburgring-Nordschleife test Xiaomi een ingepakte SU7, een prototype dat met name met zijn grote vaste achtervleugel weggeeft dat dit geen normale SU7 is. Hoe krachtig dit gevaarte is? Daarover is helaas nog niets bekend. De reguliere Xiaomi SU7 is er als 299 pk sterke achterwielaandrijver én als SU7 Max met twee elektromotoren van samen samen 673 pk. Reken maar dat een eventuele sportieve topversie daar nog ruimschoots overheen gaat. Of hij wat vermogen betreft in de buurt komt van de topversies van de Porsche Taycan valt nog maar te bezien. Die is er als Turbo GT immers met 789 pk, maar die variant perst er met launch control 1.034 pk en zelfs kortstondig 1.108 pk uit. Wél lijkt vast te staan dat de gevleugelde sportieve topversie van de Xiaomi SU7 stapels elektro-pk's voor een fractie van de prijs van de Taycan Turbo GT gaat bieden. Ter indicatie: de huidige 673 pk sterke Xiaomi SU7 Max kost in China omgerekend nog geen 40 mille, terwijl een Taycan er omgerekend pas vanaf dik €130.000 is. Ruiken we een paar druppeltjes angstzweet in Stuttgart?

Lezersreacties (11)

Reageren