Worstelende Europese autobranche wil uitstel nieuwe uitstootregels
'Miljoenen banen op het spel'
Tal van Europese autofabrikanten, verenigd in brancheorganisatie ACEA, roepen volgens Bloomberg de EU op om de nieuwe uitstootregels van 2025 met twee jaar uit te stellen. De Europese auto-industrie loopt anders groot gevaar, is de waarschuwing.
Er is al lange tijd veel te doen om de nieuwe CO2-grens die volgend jaar gaat gelden in de EU. Diverse autofabrikanten vrezen voor miljoenenboetes omdat hun wagenpark volgend jaar gemiddeld genomen nog boven de gestelde grens zit, onder meer omdat de verkoop van EV's niet zo hard gaat als gehoopt. Een manier om enorme boetes te voorkomen, is om de productie en verkoop van veel auto's te schrappen. Dat drukt natuurlijk niet alleen op de resultaten van de autofabrikanten, maar raakt ook de werkgelegenheid. Daarvoor wil de ACEA waarschuwen, zo heeft Bloomberg gezien in een conceptversie van een brief aan de EU.
Renault-topman Luca De Meo, tevens voorman van de ACEA, waarschuwde vorige week nog voor de gevolgen van de nieuwe grens van 94 gram CO2 per kilometer. Hij krijgt bijval vanuit Volkswagen. Allebei sturen ze aan op een herziening van de regels. De ACEA stelt in de brief volgens Bloomberg nu dat het de Europese auto-industrie enorm zou helpen als de EU de nieuwe regels twee jaar uitstelt. "De EU zit in een crisis vanwege de lagere vraag naar EV's en oneerlijke concurrentie van EV-fabrikanten uit andere landen. De Europese industrie kan de doelen daarom niet halen en heeft weinig anders te kiezen dan de productie flink terugschroeven. Dat brengt miljoenen banen in de EU in gevaar, schaadt de consument en heeft een nadelig effect op het concurrentievermogen."