Wide Track-versie Donkervoort D8E

Donkervoort D8
Vanaf halverwege 2003 levert Donkervoort Automobielen de gespierde D8E ook als Wide Track. Een extra versie waarmee de Nederlandse autoconstructeur kan voldoen aan de Europese typegoedkeuring.

Vanaf halverwege 2003 levert Donkervoort Automobielen de gespierde D8E ook als Wide Track. Een extra versie waarmee de Nederlandse autoconstructeur gaat voldoen aan de Europese typegoedkeuring voor kleinserie autofabrikanten.

Speciaal voor de ware autopuristen is de nieuwe uitmonstering doorontwikkeld om op basis van de nieuwe overheidseisen een high performance sportwagen neer te zetten met een knipoog naar de Formule 1-bolides.

Belangrijkste noviteit is de verbrede voorwielophanging, waarmee tevens de aparte naam is verklaard. De spoorbreedte neemt precies vijf centimeter toe. Het geeft de D8E een verfijnder weggedrag waardoor de toch al direct sturende tweezitter nog trefzekerder over het circuit of openbare weg te rijden is. De herziene cycle wings, van het type Aero, zorgen ervoor dat de Donkervoort-coureur zijn apex niet mist en op het scherp van de snede kan rijden. Aero en lichtgewicht bevestigingen van de wielophanging houden het wagenlicht laag en verhogen de stijfheid en stuurprecisie.

De extra spoorbreedte brengt enkele optische vernieuwingen met zich mee. Het stoere, spits toelopende front is bij de Wide Track ietwat verbreed en bevat een eveneens vergrote grille. De typische Donkervoort-styling is uiteraard behouden gebleven. De achterwielophanging kent een gelijkgebleven maatvoering, maar de 225/50R15 brede Toyo-banden schuilen nu onder opnieuw gestileerde kunststof schermen. Daarin zijn bij de gespierde Wide Track-uitvoering zij-clignoteurs opgenomen. De Wide Track heeft een minimaal maar voor de liefhebber een kenmerkend gewijzigd design. Dat geldt zeker voor de toepassing van een derde remlicht in de achtersteven en een door zijn centrale positie in het D10-staartstuk op de Formule 1 geïnspireerd mistachterlicht.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.