Langere garantie occasions leidt niet tot meer claims
1 jaar wijzinging wettelijke garantie
In 2022 ging de wettelijke garantie op occasions van zes naar twaalf maanden. Dat vergde nogal wat van de verkopende partijen, maar ruim een jaar later lijkt tevredenheid toch te overheersen: niet méér garantieclaims.
Hoe zat het ook alweer? In het kader van de consumentenbescherming bepaalde de EU dat de wettelijke occasiongarantie naar twaalf maanden werd opgeschroefd. “Omdat wij niet minder willen bieden dan wettelijk voorgeschreven, is de Bovag-garantie per 1 juni 2022 eveneens naar twaalf maanden gegaan”, liet woordvoerder Paul de Waal ons destijds weten. Formeel betreft het hier de verlenging van de zogeheten ‘omgekeerde bewijslast bij conformiteit’. Dat betekent dat de verkopende partij in plaats van zes nu twaalf maanden na aankoop van een occasion bij een klacht van de koper moet aantonen dat zijn of haar klacht onterecht is. “Lukt dat niet, dan moet deze het probleem op tijd en zonder gedoe oplossen”, aldus de Bovag.
Meer vrijheid
Een verdubbeling van de garantietijd deed een flinke toename van het aantal garantieclaims vermoeden. Naast het advies van de Bovag om daarvoor onder meer reservepotjes aan te leggen, kregen de verkopende partijen ook meer vrijheid. De Waal: “We zijn ervan afgestapt dat een occasion minimaal € 4.500 moest kosten om voor Bovag-garantie in aanmerking te komen. Een duurdere auto kan net zo goed zónder als een goedkopere auto mét Bovag-garantie worden aangeprezen. Ook mag een (meer)prijs voor Bovag-garantie worden gevraagd, voor de wettelijke garantie uiteraard niet.”
Geen verdubbeling
“Uiteraard waren niet alle aangesloten bedrijven er blij mee. We hebben best wat bijeenkomsten gehad om een en ander uit te leggen. Toch overheerst nu tevredenheid. Een verdubbeling van het aantal garantieclaims is uitgebleven. Sterker: de kans op een defect in de tweede periode van zes maanden ligt opmerkelijk genoeg lager dan in de eerste periode. Ik ken ook geen bedrijven die hierdoor zijn omgevallen”, besluit De Waal.
Niet méér klachten
Van een woordvoerder van Vakgarage (bijna 350 aangesloten garagebedrijven) horen we dezelfde geluiden. “Wij hebben onze leden geadviseerd goedkopere inruilers goed te inspecteren en een schifting te maken. Dat heeft gewerkt, want we zien dat het aantal klachten beslist niet is toegenomen. Wel zijn onze occasions over het algemeen jonger en duurder dan voorheen.”