Wennen aan de Peugeot 408? De 407 SW was ook meer cross-over dan break!
408 cross-over tussen SUV en fastback
De Peugeot 408 kent strikt genomen geen voorgangers, omdat het een op zichzelf staand model is. Ga je bij de naamgeving evenwel gewoon één nummertje terug, dan kom je uit bij de 407. Die blijkt als SW behoorlijk dicht bij de 408 te staan.
Laten we het vooral hebben over de visuele impact van beide modellen, want de 407 maakte in 2004 de tongen minstens zo los als onlangs de nieuwe 408. Alleen niet meteen in positieve zin, omdat hij veel meer gewenning vergde dan eerder de sierlijke 405 en de 406. Een enorme grille is tegenwoordig geen nieuws meer, maar in 2004 schrokken we er haast van. Dat gold nog sterker voor de gigantische overhang aan de voorzijde, die de auto optisch een te korte wielbasis geeft. De voorste naad van de voorportieren neigde zelfs wat naar achteren om de voorwielen genoeg plek te bieden, terwijl de kofferbak van de sedan juist heel kort was gehouden. Vreemd.
407 SW iets meer in balans dan gewone 407
Bij de enkele maanden later geïntroduceerde 407 SW was het geheel iets meer in balans, maar was het design met achteraan de gedeelde, driehoekige ruitjes ook nog meer uitgesproken. De een vond het vreselijk, de ander liep ermee weg. We hadden het design wel kunnen zien aankomen, want Peugeot presenteerde voorafgaand aan de 407 het studiemodel Elixir, een tweedeurs coupé met dezelfde afwijkende achterzijde als de SW. Gek genoeg waren de verhoudingen bij die concept-car beter te pruimen.
Aardig is dat de afmetingen van de 407 SW en 408 onderling weinig verschillen; de SW is slechts luttele centimeters langer, lager en breder. Hij werd bekritiseerd om zijn te krappe laadruimte (als opvolger van de 406 Break had hij ook heel grote schoenen te vullen) en hij wordt hier zelfs als stationwagon overtroffen door de 408, zij het nipt.
Ook met V6
Wat aandrijving betreft konden de verschillen niet groter zijn. Opvallend is bijvoorbeeld dat je met geen enkele 407 SW de plug-in hybride 408 kunt bijhouden. Zelfs de 3.0 V6 24-klepper delft het onderspit, net als – en nu gaan we echt naar een ander tijdperk – de destijds als erg potig aangemerkte 2,7-liter V6 24V turbodiesel. Want die gooit weliswaar 204 pk en zelfs 440 Nm trekkracht in de strijd, maar wat sprintkracht en topsnelheid betreft maakt de 408 daar met zijn 1.6-motor en elektrohulp alsnog smakelijk viande hachée van. Hogere prestaties dus, tegen aanzienlijk minder dorst. Kijk, en daar hoeft natuurlijk niemand aan te wennen.