Wedstrijdje tussen Amerikaanse cop cars
Vroeger liet je het als Nederlandse schurk wel uit je hoofd om het op te nemen tegen de 911's van de politie maar sinds onze wouten zich voor het snellere werk verplaatsen in onopvallende Volvo's en Golfjes R, zijn we toch wat minder onder de indruk.
Nee, dan de Amerikanen. Die laten er geen gras over groeien met hun volledig in oorlogstenue gestoken Fords, Dodges en Chevy's. Ford stuurt zelfs een persbericht in het rond waarin het pocht met de prestaties van de Interceptor, die de concurrentie z'n hielen laat zien tijdens acceleratietests van de Michigan State Police
Het korps mocht zich een dagje uitleven met een Chevrolet Caprice 6.0 V8 (foto 9), Dodge Charger Hemi 5.7 V8 (foto 10 en 11), Chevrolet Tahoe 5.3 V8 (foto 12) en twee Fords Interceptor; een sedan en een SUV, beide voorzien van een V6 Ecoboost-motor. Het persbericht zou natuurlijk niet de deur zijn uitgegaan als die laatste twee niet als winnaar uit de bus waren gekomen en Ford op deze manier goede sier kan maken met z'n V6 turbo's tegenover het traditionele V8-geweld van de andere twee.
De 370 pk sterke vierwielaangedreven Ford Interceptor sedan – de opvolger van de legendarische Ford Crown en voor gewone stervelingen te koop als Taurus - was de rapste op de 0-60 mph-sprint (0-96 km/h), waarvoor 5,7 seconden nodig was. De Caprice (360 pk) deed het in 6,0 seconden, de Charger, 375 pk sterk en ook voorzien van 4WD, klokte dezelfde tijd. Ook op het sprintje naar 160 km/h (100 mph) liet de Interceptor de rest in het stof bijten: 13,5 seconden tegen 14,4 voor de Caprice en 14,7 voor de Charger.
Ook de Interceptor SUV, in het dagelijks leven een Explorer, troefde z'n concurrent af. Waar de Chevrolet Tahoe V8 8,2 seconden nodig had voor de 0-60 mph-sprint en 22 voor de 0-100 mph, klaarde de Interceptor die klusjes in respectievelijk 6,3 en 15,5 tellen.
In Michigan hebben ze hun keuze vermoedelijk wel gemaakt en kan Ford een fijne order tegemoet zien, al schijnen er van ploitiemensen klachten te komen over de matige ruimte achterin van de Interceptor sedan ten opzichte van de oude trouwe Crown Vic (foto 13 en 14). Ford biedt overigens ook een 'non pursuit rated' Interceptor aan, voorzien van een 2.0 Ecoboost-vierpitsblok. Voor de serieuze achtervolgingen wordt voorlopig dus nog vertrouwd op V6-kracht maar waar ooit de V8 de standaard was in de VS, zullen de cops daar ook moeten gaan wennen aan viercilinders...