AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Waterstofbussen met pensioen
De Amsterdamse vervoersmaatschappij GVB heeft drie experimentele bussen op waterstof uit de vaart gehaald. Het project waartoe de bussen behoorden, is afgelopen.
Het GVB heeft vier jaar lang met drie bussen op waterstof gereden. De bussen stoten niets anders uit dan waterdamp. In totaal hebben de drie bussen 270.000 kilometer afgelegd. Daarbij zijn ze net zo betrouwbaar gebleken als dieselbussen.
De drie bussen behoren tot een wereldwijd project. Daarbij zijn in totaal 36 bussen ingezet in tien Europese steden en in Australië en China. Daarbij is gekeken of het mogelijk is bussen met deze techniek commercieel inzetbaar zijn. Ook zijn met de bussen testen uitgevoerd voor een nieuw type brandstofcel waarbij de energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt teruggevoerd naar de bus.
Als er een nieuwe generatie brandstofcellen klaar is, krijgt het project in Amsterdam wellicht een vervolg. Amsterdam wil in de nabije toekomst meer doen met waterstof. Zo wordt dit jaar gestart met een project waarin wordt bekeken hoe de productie en distributie voor waterstof voor bijvoorbeeld veerboten, rondvaarboten, lichte vrachtauto's en stadsbussen kan worden geregeld.
Plaats een reactie