Waterstofbussen met pensioen

Brandstofcelbus | Foto: ANP
De Amsterdamse vervoersmaatschappij GVB heeft drie experimentele bussen op waterstof uit de vaart gehaald. Het project waartoe de bussen behoorden, is afgelopen.
Het GVB heeft vier jaar lang met drie bussen op waterstof gereden. De bussen stoten niets anders uit dan waterdamp. In totaal hebben de drie bussen 270.000 kilometer afgelegd. Daarbij zijn ze net zo betrouwbaar gebleken als dieselbussen.
De drie bussen behoren tot een wereldwijd project. Daarbij zijn in totaal 36 bussen ingezet in tien Europese steden en in Australië en China. Daarbij is gekeken of het mogelijk is bussen met deze techniek commercieel inzetbaar zijn. Ook zijn met de bussen testen uitgevoerd voor een nieuw type brandstofcel waarbij de energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt teruggevoerd naar de bus.
Als er een nieuwe generatie brandstofcellen klaar is, krijgt het project in Amsterdam wellicht een vervolg. Amsterdam wil in de nabije toekomst meer doen met waterstof. Zo wordt dit jaar gestart met een project waarin wordt bekeken hoe de productie en distributie voor waterstof voor bijvoorbeeld veerboten, rondvaarboten, lichte vrachtauto's en stadsbussen kan worden geregeld.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.