Waarom moderne auto’s geen getinte rand meer in de voorruit hebben
Blauwgroenachtig
- Erik Kouwenhoven
- Achtergrond
Auto’s hadden tot de jaren 90 vaak een getinte bovenrand in de kleuren groen, grijs of blauw. Maar moderne auto’s hebben deze niet, hoe komt dat?
Moderne auto’s zijn zo ‘clean’ mogelijk. Dat is te merken aan de buitenkant, waar zoveel mogelijk zaken zijn weggewerkt. Antennes bijvoorbeeld, of greeploze deurhendels die helemaal wegvallen in de portieren. Ook het interieur is zo opgeruimd mogelijk. Bedieningsknoppen werden verbannen naar een display, de sigarettenaansteker verddween en ook de schaduwrand in de voorruit is niet meer te vinden in moderne auto’s.
Deze klassieke gekleurde band aan de bovenkant van de voorruit was ooit ontworpen om samen te werken de met neerklapbare zonnekleppen om de zon uit de ogen van de bestuurder te houden en ook deels om de warmte buiten de auto te houden. Als de zon in een bepaalde hoek stond, zorgde deze schaduwband dat automobilisten niet verblind werden door de ondergaande zon.
Daarnaast was deze handig wanneer je bij een verkeerslicht stond te wachten op groen licht, terwijl de zon achter het verkeerslicht stond te branden. Maar in moderne auto’s zijn deze schaduwbanden in voorruiten niet meer te vinden, in ieder geval niet op de meeste gloednieuwe auto’s. De reden is simpel: ze zijn niet meer nodig door de gestage verbeteringen in glastechnologie van de laatste jaren.

Een voorbeeld van hoe clean moderne auto's kunnen zijn: de Volvo EX30.
Modern veiligheidsglas is veel beter dan een paar jaar geleden, laat staan 15 of 20 jaar geleden. Nieuwe voertuigen hebben tegenwoordig krachtige anti-reflectiecoatings die in de hele voorruit zijn verwerkt, niet alleen aan de bovenkant. Daarom hebben nieuwe voorruiten een subtiele groene of blauwe kleur.
De materialen die in modern autoglas worden gebruikt, bieden ook betere bescherming tegen uv-straling en warmteregulering. Kortom: het vermogen om nieuwe, hightech glas door de gehele auto te gebruiken - in plaats van alleen een streep van 15 tot 20 centimeter aan de bovenkant van de voorruit - was een enorme verbetering en de schaduwband verdween daardoor vrijwel compleet.
Verder is de rol van de schaduwband deels overgenomen door die vreemde zwarte stippen die je langs de hele rand van de autoruit vindt en die aan de bovenkant wat verder naar beneden is getrokken. En dan is er nog de bijna in alle auto’s aanwezige regensensor, die achter de binnenspiegel veel zonlicht wegneemt, waardoor de meerwaarde van de schaduwband compleet verdween.