VWE brengt Nationaal Occasion Onderzoek 2018 uit
Buitenlandse auto's erin, plug-in hybrides eruit

De zakelijke dienstverlener voor de autobranche onderzocht in samenwerking met vakblad Automobiel Management de trends van de Nederlandse occasionmarkt. Daaruit blijkt dat occasions in 2017 sneller werden verkocht dan een jaar eerder. De gemiddelde statijd bij autobedrijven daalde van 72,8 naar 72,2 dagen. In 2009 wachtten occasions gemiddeld nog 88 dagen op een nieuw baasje. Waar vorig jaar 414.538 nieuwe auto's een eigenaar kregen, blijkt de occasionmarkt weer vele malen groter te zijn: in totaal tekenden vorig jaar 1.812.110 mensen het koopcontract van een occasion. Opvallend is dat de Nederlander in 2017 vaker een oudere occasion kocht dan een jaar eerder. In 2016 waren de meeste occasions jonger dan vijf jaar oud, een jaar later zijn de meest verkochte tweedehands auto's tussen de vijf en tien jaar oud.
A-segment in de plus
Hoewel Peugeots sinds 2014 als occasion het snelst werden verkocht, is het merk door Dacia van de troon gestoten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zo'n tweedehands Roemeen na gemiddeld 63 dagen weer wordt verkocht en is daarmee gemiddeld gezien de snelste. Van alle segmenten groeide de occasionmarkt voor A-segmenters het sterkst. Inmiddels is één op de zes occasions die een autobedrijf verkoopt afkomstig uit het segment van de Aygo's en Picanto's.
Recordimport
De import van occasions groeide net als in voorgaande jaren sterk. Er werd een nieuw record geboekt van bijna 198.000 geïmporteerde occasions. Bijna de helft daarvan betreft auto's tot vijf jaar oud, maar de sterkste groei zat bij oudere auto's. Aan de groei hangt ook een prijskaartje: de import nam met 500 miljoen euro toe. Wat opvalt, is dat bij bijvoorbeeld Honda er in 2017 meer occasions zijn geïmporteerd dan er nieuwe auto's zijn verkocht. Ook bij Volkswagen zijn er met meer dan 10.000 geïmporteerde Golfs meer gebruikte dan nieuwe Golfs naar ons land gekomen. Sterke importgroei was er ook bij de Peugeot 208 (+71 procent), de Audi A4 (+41 procent) en de Opel Astra (+35 procent). Bij de Duitse merken komt 70 procent van de geïmporteerde occasions uit het thuisland.
Export plug-ins: +229 procent
Na een jarenlange daling in geëxporteerde occasions is in 2017 de export licht gestegen. Weliswaar daalde de export van gebruikte leaseauto's, maar groeide de export van oude en vrijwel nieuwe auto's. Hoewel plug-in hybrides in Nederland hun populariteit verliezen, zijn ze zeer gewild in de exportmarkt. Ten opzichten van een jaar eerder nam het aandeel stekkerauto's met 229 procent toe. Bij auto's van jonger dan een jaar oud die werden geëxporteerd, domineren de Aziatische merken: Hyundai staat met een aandeel van 35 procent veruit bovenaan, waarna Nissan en Kia met 14 en 12 procent volgen. De export van diesels is met 4,4 procent gedaald.
Vier jaar
De top-10 van populairste occasions wordt aangevoerd door de Volkswagen Golf, waarna de Polo en Opel Corsa volgen. De Peugeot 206, BMW 3-serie en Renault Mègane sluiten het lijstje af. Gemiddeld rijden consumenten vier jaar in hun auto rond. Na een lichte stijging in 2016 ligt dat gemiddeld nu weer gelijk aan dat van 2015.
Lees ook

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies

Deze versies van de Volkswagen Corrado durfde VW niet te bouwen

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.