
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'VW nog minstens 1 jaar in ban van schandaal'
Focus verschuift naar elektrisch rijden
84
Volkswagen kampt nog minstens een jaar met de nasleep van het dieselschandaal dat in september aan het licht kwam. Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei woensdag in een interview met het blad Stern te hopen dat het merendeel van claims en rechtszaken eind 2016 afgehandeld is.
Volgens de topman werkt Volkswagen "onder hoge druk'' aan de herstructurering die hij zelf in gang zette na het aan het licht komen van gesjoemel met uitstootwaarden. Ook heeft het bedrijf de handen vol aan het optuigen van strategische plannen voor de periode tot aan 2025. Volgens Müller worden die plannen volgend jaar geopenbaard.
Onder Müllers leiding is omvang niet langer een doel op zich. Volkswagen hoeft in zijn ogen niet langer te jagen op de 'titel' van 's werelds grootste autofabrikant. Het concern moet worden omgetoverd tot een mobiliteitsbedrijf, met elektrisch rijden als speerpunt.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150pk DSG Life Edition · Camera · Dodehoeksensor · Apple Car Play · Stuur & Stoelverwarming · 18'' Velgen · Garantie t/m 28-03-2028 of 100.000km
- 2024
- 11.134 km
€ 42.880

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline
- 2011
- 241.875 km
€ 4.950

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline | Airco | Cruise Control | Trekhaak | 17'' LM | Rijklaar |
- 2013
- 70.881 km
€ 11.950
Lees ook
Proefrit
Volkswagen Scirocco 1.6 GL (1981) - Met 85 pk een mild briesje
Op Zoek Naar
Herinner je je eerste auto nog? Maar eens ga je je laatste kopen: drie occasions als eindstation
Nieuws
Volkswagen geeft brandstofmotor toekomst met nieuw platform
Nieuws
Volkswagen Golf-productie van 1 miljoen naar 250.000
Nieuws
Volkswagen Polo populairste tweedehands auto van Nederland
Lezersreacties (84)
ReagerenSub-reacties inklappen

Goed dat VAG een andere koers gaat varen en zich meer gaat richten op echte innovatie. Jammer dat er een schandaal voor nodig was om ze tot dit inzicht te laten komen.

Anoniem
Dat is het voordeel van een crisis: het maakt vaak grote en ingrijpende veranderingen mogelijk. Hoeveel er bij VW op korte termijn daadwerkelijk gaat veranderen? We zullen zien. Overigens maakt VW gewoon goede auto's en ik hoop dat ze dat blijven doen.

goed punt om niet meer de grootste te willen zijn, dat was het doel van Toyota ook niet...dat wordt je vanzelf als wereldwijd je producten het beste aanslaan en je dus waardering krijgt voor hetgeen je maakt.
hopelijk gaan ze hiermee weer eerlijke en leuke producten maken. en ja toch is de koers van de japanners de juiste geweest.
hopelijk gaan ze hiermee weer eerlijke en leuke producten maken. en ja toch is de koers van de japanners de juiste geweest.

En daarna weer knallen.

Anoniem
Mooi dat VW de boel aanpakt, en relatief snel wilt handelen.
Waar het uitstoten van GIF schandelijk is, is de sundenstolz te waarderen. Nu nog hopen dat Opel, Renault, Opel e.a. dieselaars ook het probleem van de uitstoot in de praktijk gaan erkennen, en gaan handelen.
Waar het uitstoten van GIF schandelijk is, is de sundenstolz te waarderen. Nu nog hopen dat Opel, Renault, Opel e.a. dieselaars ook het probleem van de uitstoot in de praktijk gaan erkennen, en gaan handelen.

Anoniem
Volkswagen en elektrisch rijden, dat kan niet goed gaan. Als je een bestaande techniek niet concurrerend kunt krijgen, waarom zou het bij een nieuwe dan wel lukken?

Anoniem
Uiteindelijke komen ze hier sterker uit. Kleine merken zullen moeite gaan krijgen bij te benen, als de reuzen zoals ook Toyota echt in gaan zetten op alternatieve technieken, omdat ze minder geld hebben om te investeren.

Anoniem
Tja of je bouwt een dieselmotor die wel voldoet...of gewoon inkopen bij andere merken die de boel wel voor elkaar hebben.

Anoniem
Het is voor VW te hopen dat ze over een jaar nog 'leven'.

Anoniem
Bij mij is VW al decennia in een ban en dat blijft ook zo

Anoniem
Bij mij is VW al decennia in een ban en dat blijft ook zo

Anoniem
Nog minstens een jaar...
Hopelijk weten Volkswagenbezitters binnen die tijd toch al iets over wat er precies gaat gebeuren aan en met hun auto's.
Hopelijk weten Volkswagenbezitters binnen die tijd toch al iets over wat er precies gaat gebeuren aan en met hun auto's.

Anoniem
Mobiliteitsfocus zal een enorm effect hebben op hele autoindustrie. Zelfrijdende EV's, hoeveel heb je er daar nou nog van nodig, zeker als 'EV delen' ook heel normaal wordt.
Mijn stad bouwt nog een parkeergarage voor de leegstand. We hebben notabene een TU!
Mijn stad bouwt nog een parkeergarage voor de leegstand. We hebben notabene een TU!

Dit is best wel historisch. HET bolwerk van Duitse dikke diesels komt tot het inzicht dat dat niet de juiste weg is. Kun je alleen maar respect voor hebben.
Denk dat de volgertjes die tot nu toe het hybride alternatief probeerden kapot te schrijven het voorbeeld van VAG ook nu gaan volgen.
Pure EV is voor mij nog steeds de vraag of dat het gaat worden. Gewoon vanwege die actieradius danwel de laadtijd.
Denk dat de volgertjes die tot nu toe het hybride alternatief probeerden kapot te schrijven het voorbeeld van VAG ook nu gaan volgen.
Pure EV is voor mij nog steeds de vraag of dat het gaat worden. Gewoon vanwege die actieradius danwel de laadtijd.

"Het geheim van succes schuilt in het vermogen om van een struikelblok een startblok te maken".
Ik heb deze stelling helaas niet zelf verzonnen, maar het is een waarheid als een koe. Hopelijk krijgt VW dit voor elkaar, zonder dat er veel mensen op straat komen te staan. Dit hoop ik met name voor de mensen op de werkvloer.
Ik heb deze stelling helaas niet zelf verzonnen, maar het is een waarheid als een koe. Hopelijk krijgt VW dit voor elkaar, zonder dat er veel mensen op straat komen te staan. Dit hoop ik met name voor de mensen op de werkvloer.

het tijdperk van de tsi en tdi moeten ze dringend afbouwen, de brandstofcel is de toekomst !!

Gasterplanke: techniek staat niet stil, zeker al een reus als VAG zich ermee gaat bemoeien. We kunnen vinden van VW wat we vinden, maar duidelijk is wel dat het een enorm bedrijf is, met het grootste innovatiebudget van alle Europese bedrijven.

Colonne: ook al mis, waterstof is niet de toekomst, maar gewoon accu's. Een brandstofcel is een vreselijk complex ding, Waterstof is lastig te winnen en lekt door gewone tanks heen, Waterstof is moeilijk te tanken en te winnen, en levert vreselijk veel CO2 productie op door het proces. Dan is het toch gemakkelijker om direct stroom te laden in een accu dan eerst H2 te winnen, die H2 in een tank te doen om er dan weer stroom van te maken.

Anoniem
"Het concern moet worden omgetoverd tot een mobiliteitsbedrijf, met elektrisch rijden als speerpunt."
Goed plan
Goed plan

Een auto met een brandstofcel heeft batterijpakket
naast alle H2 componenten.
naast alle H2 componenten.

Anoniem
Goede zaak.

Allemaal voor de show natuurlijk. Allemaal marketing. Google maar eens op: sorry we got caught vw paris. Zo is het (helaas) echt. Deze grote ondernemingen worden gedreven door winst en bonussen van het management. En dat is veelal korte termijn denken.

Vreemd dat AW niets over het TNO onderzoek plaatst. Stond vanmorgen op NU. Nl. Alle diesels zijn blijkbaar fout !!!

Snel jongens roep dat wij schoner worden en dat wij ons zullen beteren.
Snel hozen met de hoosblikken, pleisters plakken....
Maar even serieus ik hoop dat het waar is dat VW mooie EV's gaat maken.
Snel hozen met de hoosblikken, pleisters plakken....
Maar even serieus ik hoop dat het waar is dat VW mooie EV's gaat maken.

Ben benieuwd hoe lang al media nog in de ban blijven van diesel/sjoemelgate. Zelf ben ik de berichtgeving al een tijdje moe, het lijkt hier af en toe meer op RTL boulevard dan op een autosite. Niet dat het niet belangrijk is hoor, maar het lijkt er vooral op dat iedereen eindeloos herkauwt wat iedereen al heel lang wist. En alle politieke heisa er omheen... Vermoeiend.

@D2
Denk je dat de top van VAG deze draai had gemaakt als er na een paar weken na de ontdekking van het bedrog niets meer over was geschreven?
Geloof er niets van. Dan hadden ze gezegd, sorry foutje en de eerstvolgende Audi turbo diesel werd weer als een held verwelkomt door de autopers en haar volgertjes.
Denk je dat de top van VAG deze draai had gemaakt als er na een paar weken na de ontdekking van het bedrog niets meer over was geschreven?
Geloof er niets van. Dan hadden ze gezegd, sorry foutje en de eerstvolgende Audi turbo diesel werd weer als een held verwelkomt door de autopers en haar volgertjes.

Anoniem
Mooi hoe uit iets zeer negatiefs toch iets positiefs kan voortkomen.
Het is wel even wennen moet ik zeggen. VW straks hét merk voor milieumaffiosi, boomknuffelaars en geitenwollensokken. Misschien dat ik zelf ook nog wel eens een VW koop! Wie had dat ooit kunnen geloven?
Het is wel even wennen moet ik zeggen. VW straks hét merk voor milieumaffiosi, boomknuffelaars en geitenwollensokken. Misschien dat ik zelf ook nog wel eens een VW koop! Wie had dat ooit kunnen geloven?

Anoniem
Meer dan 5 jaar geleden een interessant congres gevolgd, toen was iedereen het er al over eens dat auto's 'koelkasten' worden, allemaal 'wit en vierkant'.
Vraag is of je als overheid zoiets moet subsidiëren. Ik denk het niet, want dan krijg je excessen zoals Prius, PHEV, Model S en ga maar door. Ongelofelijk wat er bij gebruikte autohandelaren allemaal staat, alleen maar heel recente import. Geeft wel aan dat subsidies de markt helemaal uit het lood duwen, heel kostbaar, heel nutteloos.
Vraag is of je als overheid zoiets moet subsidiëren. Ik denk het niet, want dan krijg je excessen zoals Prius, PHEV, Model S en ga maar door. Ongelofelijk wat er bij gebruikte autohandelaren allemaal staat, alleen maar heel recente import. Geeft wel aan dat subsidies de markt helemaal uit het lood duwen, heel kostbaar, heel nutteloos.

Anoniem
Hoop dat het weer gauw beter gaat met dit prachtige merk.

Blijkbaar loopt de techniek bij Volkswagen zo ver achter dat ze de brandstofmotoren nietmeer zien zitten. Tja dan maar inzetten op electrisch.

Harry Music:
Misschien zien ze in dat brandstofmotoren aan het eind van hun latijn zijn?
Onzinnig om daar nog geld in te pompen, qua ICE ontwikkeling hebben we onderhand alles wel gezien.
Misschien zien ze in dat brandstofmotoren aan het eind van hun latijn zijn?
Onzinnig om daar nog geld in te pompen, qua ICE ontwikkeling hebben we onderhand alles wel gezien.

Anoniem
Pfff....een terminale patient die plannen maakt voor nadat hij genezen is. Focus nu eerst even op de genezing.

ik geloof best dat VW weer zal opkrabbelen. Het zal alleen langer dan 1 jaar duren. Het is natuurlijk een beetje een PR verhaal en een motivatie-preek naar de werknemers van de nieuwe baas.
Maar omdat VW zo'n achterstand heeft op het gebied van alternatieve aandrijvingen (EV, hybride, waterstof/brandstofcel)is het niet realistisch dat ze deze achterstand in 1 jaar inlopen.
Maar omdat VW zo'n achterstand heeft op het gebied van alternatieve aandrijvingen (EV, hybride, waterstof/brandstofcel)is het niet realistisch dat ze deze achterstand in 1 jaar inlopen.

Goed nieuws en een volledig elektrische auto maken is ook niet super ingewikkeld. Met de alsmaar dalende accucel prijzen, in 2017 nog ongeveer 150 euro per kWh, kunnen volledig elektrische auto's snel terrein winnen. Zeker met de lage bijtelling van 4 procent voor de zakelijke markt.
Ik ben alvast benieuwd of de nieuwe Volkswagen Polo ook een volledig elektrische versie krijgt.
Ik ben alvast benieuwd of de nieuwe Volkswagen Polo ook een volledig elektrische versie krijgt.

VW heeft al de beste elektrische auto's; met name de Golf e versloeg alle concurrenten gemakkelijk. Bovendien verkoopt geen merk zoveel plug-in hybrides als VW, dus dit merk loopt eerder voor op dan achter met elektrisch rijden.

Terminale patiënt? Een ingegroeide teennagel dekt de lading beter. Je loopt even mank en het doet wat pijn maar met een kleine ingreep ben je het snel vergeten.
Alsof een enorm bedrijf als VAG niet altijd meerdere scenario's op de plank heeft liggen. Ik zie het vooral als reputatiemanagement.
R.Jeroen, verkoopt VW meer plug-in hybrides dan een merk als Toyota?
Alsof een enorm bedrijf als VAG niet altijd meerdere scenario's op de plank heeft liggen. Ik zie het vooral als reputatiemanagement.
R.Jeroen, verkoopt VW meer plug-in hybrides dan een merk als Toyota?

@R.Jeroen: Wat is er zo goed aan de E-Golf? Volgens mij is gewoon dezelfde ellende als een brandstof Golf maar dan met een paar extra Duracell batterijen erin.
Ik wist wel een andere goede Elektrische/Hybride auto te kopen ;-)
Ik wist wel een andere goede Elektrische/Hybride auto te kopen ;-)

Anoniem
Optrimistiche uitspraak, maar ja dat moet de man wel gezien zijn funktie....

Anoniem
@R.Jeroen, wat een gelul. De E-Golf is alleen maar duurder dan een Leaf en biedt NIKS extra's voor dat geld. En dan hebben we het nog niet over de opties.
En een Golf GTE gebruikt meer stroom per kilometer dan een veel grotere Tesla.
En een Golf GTE gebruikt meer stroom per kilometer dan een veel grotere Tesla.

Anoniem
@R.Jeroen: "de Golf E versloeg alle concurrenten gemakkelijk"...
Was dat een test van Autobild of van ADAC?
Was dat een test van Autobild of van ADAC?

Anoniem
De Golf en Passat GTE zijn zo succesvol dat het overgrote deel van de produktie naar NL kan vanwege onze sponsoring ( dank hiervoor overheid ). De rest van de wereld hoeft ze niet, daarom zijn ze hier goed verkrijgbaar....

Pepperoni:
Het Noorse quota is al een tijdje uitverkocht.............. en de E-Golf is op het ogenblik de meest verkochte EV.
Het Noorse quota is al een tijdje uitverkocht.............. en de E-Golf is op het ogenblik de meest verkochte EV.

De VW GTE's zijn nog zeker geen toonbeeld van efficiëntie qua benzineverbruik met lege accu of kWh's als EV, maar het begin is er. Dat juich ik alleen maar toe. Lekker stil en zonder uitstoot door de bebouwde omgeving. Alles beter dan die ouderwetse diesels en dat geldt voor elke diesel.

VW kan wel een Prius gaan nabouwen maar die is er al, en de VW rijder wil een mooie auto die een beetje presteert. En laten we eerlijk zijn, de meeste berijders gaan voor de lagere kosten, niet voor het milieu.

door PietjePluk
@R.Jeroen: Wat is er zo goed aan de E-Golf? Volgens mij is gewoon dezelfde ellende als een brandstof Golf maar dan met een paar extra Duracell batterijen erin.
Ja PietjePluk die Duracell batterijen zijn wel van hoogstaande kwaliteit.De allerbeste die er op de markt zijn.
@R.Jeroen: Wat is er zo goed aan de E-Golf? Volgens mij is gewoon dezelfde ellende als een brandstof Golf maar dan met een paar extra Duracell batterijen erin.
Ja PietjePluk die Duracell batterijen zijn wel van hoogstaande kwaliteit.De allerbeste die er op de markt zijn.

MaartenLOD's: "Geeft wel aan dat subsidies de markt helemaal uit het lood duwen, heel kostbaar, heel nutteloos"
Schei toch uit met je "markt". Die is al decennia zo rot als een mispel en wordt nu beheerst door hele foute lobbypartijen, megalomane bestuursvoorzitters en keten-beheersende Pon-families. En die hebben NIET ons maatschappelijk welbevinden voor ogen. Wel veel dollartekens IN de ogen.
Probeer hen trouwens maar eens d.m.v. verkiezingen naar huis te sturen als ze de verdeling van welvaart compleet "uit het lood duwen".
Schei toch uit met je "markt". Die is al decennia zo rot als een mispel en wordt nu beheerst door hele foute lobbypartijen, megalomane bestuursvoorzitters en keten-beheersende Pon-families. En die hebben NIET ons maatschappelijk welbevinden voor ogen. Wel veel dollartekens IN de ogen.
Probeer hen trouwens maar eens d.m.v. verkiezingen naar huis te sturen als ze de verdeling van welvaart compleet "uit het lood duwen".

@gasterplancke: Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik denk dat ik vooral niet begrijp waar zoveel reageerders nog steeds de energie vandaan halen om op de berichten te reageren.

@Corollatje;
Net zulke hoogstaande kwaliteit als de rest van de VAG producten? :-) We weten allebei dat je nu staat te liegen
Net zulke hoogstaande kwaliteit als de rest van de VAG producten? :-) We weten allebei dat je nu staat te liegen

Het is voor VW te hopen dat ze begin 2017 nog genoeg geld over hebben om milliarden te investeren in electrische auto's.
Het kann best zo zijn dat de afwikkeling in de USA zo duur wordt dat er helemaal geen geld meer is om te investeren.
Het kann best zo zijn dat de afwikkeling in de USA zo duur wordt dat er helemaal geen geld meer is om te investeren.

Ze hebben toch net 20 miljard gekregen van diverse banken samen?
Een lening, dus er is niemand die voorlopig aan denkt om de boel failliet te laten gaan.
Een lening, dus er is niemand die voorlopig aan denkt om de boel failliet te laten gaan.

@JDx heb je ook gehoord wat er deze maand allemaal gaat gebeuren bij VW? Fabriekjes dicht, medewerkers naar huis, droog brood bij kerst ;-)

@d2
Niet alleen de energie, maar ook de tijd. Of knappe staaltjes van multitasking.
Anyway, wat ik nu al waarneem is dat de VAG liefhebbers de electrowaggels zoals de Golf E als superieur gaan aan prijzen als reactie op de actualiteit. Zooooo voorspelbaar. Maar voor de Umwelt een positieve ontwikkeling.
Niet alleen de energie, maar ook de tijd. Of knappe staaltjes van multitasking.
Anyway, wat ik nu al waarneem is dat de VAG liefhebbers de electrowaggels zoals de Golf E als superieur gaan aan prijzen als reactie op de actualiteit. Zooooo voorspelbaar. Maar voor de Umwelt een positieve ontwikkeling.

Anoniem
PietjePluk Helemaal eens.
De Golf E is natuurlijk gewoon rommel.
Een tsi bekend om zijn onbetrouwbaarheid samen met een dito dsg. En dan een elektromotor met accu erbij. Als je een elektromotor hebt is er geen turbo meer nodig. Erg inefficiënt, slecht ontworpen dus. Blijkt ook in de praktijk veel storingen en hoog verbruik.
Hybrides van andere merken zijn geen samenraapsel van al bestaande componenten daar is veel beter over nagedacht en dan hoef je dus niet te sjoemelen.
Maar ik ben benieuwd of VW nu wel een duidelijke visie heeft en dat waar kan of wil maken.
De Golf E is natuurlijk gewoon rommel.
Een tsi bekend om zijn onbetrouwbaarheid samen met een dito dsg. En dan een elektromotor met accu erbij. Als je een elektromotor hebt is er geen turbo meer nodig. Erg inefficiënt, slecht ontworpen dus. Blijkt ook in de praktijk veel storingen en hoog verbruik.
Hybrides van andere merken zijn geen samenraapsel van al bestaande componenten daar is veel beter over nagedacht en dan hoef je dus niet te sjoemelen.
Maar ik ben benieuwd of VW nu wel een duidelijke visie heeft en dat waar kan of wil maken.

Anoniem
@kevlard
Schreeuw niet zo dom man, geen wonder dat jij (jullie) niet serieus genomen worden.
Volgend jaar is alles 21% (behalve EV). Drie keer raden hoe dat komt...
Schreeuw niet zo dom man, geen wonder dat jij (jullie) niet serieus genomen worden.
Volgend jaar is alles 21% (behalve EV). Drie keer raden hoe dat komt...

@MaartenLod's: Niet vanwege het milieu.. wel vanwege de euro's.. Hoeveel procent denk je dat de EV rijder gaat betalen?

Eigenlijk heel vreemd.
Eerst besodemieter je de zaak meerdere jaren omdat je niet op een normale manier aan de eisen kunt voldoen.
Vervolgens kom je met een simpele oplossing, die ook nog eens vrijwel niets kost, om toch aan de eisen te voldoen.
En dan zeg je dat diesel toch niet de toekomst is en dat je inzet op elektrisch.
Ben je dan nog geloofwaardig VAG? Volgens mij niet.
Eerst besodemieter je de zaak meerdere jaren omdat je niet op een normale manier aan de eisen kunt voldoen.
Vervolgens kom je met een simpele oplossing, die ook nog eens vrijwel niets kost, om toch aan de eisen te voldoen.
En dan zeg je dat diesel toch niet de toekomst is en dat je inzet op elektrisch.
Ben je dan nog geloofwaardig VAG? Volgens mij niet.

Je kunt inderdaad van een struikelblok een startblok maken, maar dat gaat niet spontaan. De belangrijkste eis van deze move is dat je waarachtig bent. Ik zie het tegendeel, VAG blinkt uit in doen alsof, maakt naast giftige dampen vooral mist, VAG zegt niet wat ze doet en doet niet wat ze zegt. Een stel techneuten wordt aan de schandpaal genageld terwijl iedereen weet dat het management zich krimineel heeft gedragen. VAG zet nog steeds in op beeldvorming (marketing) en niet op inhoud.

Anoniem
@ the leaper je noemt Renault en andere dieselaars
Renault heeft de afgelopen jaren al meerdere electrische auto's uitgebracht..
Carlos Ghosn heeft dit jaren geleden al geprioriseerd (gepriussiseerd :-) )
Kan iedereen dit natuurlijk belachelijk maken maar Ghosn deed het wel
FF googlen die Goshn is geen doetje
De Peugeot 508 RXH hybride was er al voor de VW GTE...
En de japannees hebben net als Tesla een guganrische voorsprong op Europa en zeker op Vag
Oh ja en ook Bmw is al verder en sneller op dit vlak....
Dus JA GOED dat VW dit NOODGEDWONGEN doet... maar op het gebied van elektrisch is het RÜCKSTAND durch Technik :-)
Wellicht dat de Arrogantie van Pitschtrieder Piech en Winterkorn hieraan bij gedragen heeft
Als ik als VW medewerker wiens job evt. op de tocht staat iets zou moeten ontwikkelen met elektriciteit...
Zouden het electrische stoelen zijn....
Zou dan de VAG directie als eerste een ere(zitplaatsje) gunnen :-)
Renault heeft de afgelopen jaren al meerdere electrische auto's uitgebracht..
Carlos Ghosn heeft dit jaren geleden al geprioriseerd (gepriussiseerd :-) )
Kan iedereen dit natuurlijk belachelijk maken maar Ghosn deed het wel
FF googlen die Goshn is geen doetje
De Peugeot 508 RXH hybride was er al voor de VW GTE...
En de japannees hebben net als Tesla een guganrische voorsprong op Europa en zeker op Vag
Oh ja en ook Bmw is al verder en sneller op dit vlak....
Dus JA GOED dat VW dit NOODGEDWONGEN doet... maar op het gebied van elektrisch is het RÜCKSTAND durch Technik :-)
Wellicht dat de Arrogantie van Pitschtrieder Piech en Winterkorn hieraan bij gedragen heeft
Als ik als VW medewerker wiens job evt. op de tocht staat iets zou moeten ontwikkelen met elektriciteit...
Zouden het electrische stoelen zijn....
Zou dan de VAG directie als eerste een ere(zitplaatsje) gunnen :-)

Anoniem
@nitro68 Ik ben heel blij voor je. Heb je ook nog een klein lichtpuntje in deze duistere tijden.

Anoniem
Ze hebben dan toch ingezien dat de koers van Toyota de juiste was, al moesten ze eerst betrapt worden om dat in te zien terwijl Toyota het gewoon deed.
Het valt wel af te wachten of dit gewoon weer wat loze beloften zijn om de massa te sussen dan daadwerkelijk goeie intenties.
Het valt wel af te wachten of dit gewoon weer wat loze beloften zijn om de massa te sussen dan daadwerkelijk goeie intenties.

Pepperoni:
Wereld is groter dan alleen NL hè?
Wereld is groter dan alleen NL hè?

Anoniem
Vertel!!!

@ Jeroen" VW heeft al de beste elektrische auto's; met name de Golf e versloeg alle concurrenten gemakkelijk. Bovendien verkoopt geen merk zoveel plug-in hybrides als VW, dus dit merk loopt eerder voor op dan achter met elektrisch rijden.
Ik lees juist in de reviews dat deze GTE een heel slecht product is. Veel kwaliteitsproblemen, defecten en hij is ook niet zuinig. Het is toe te juichen dat VW het probeert, maar deze GTE is nog ver af van concurrenten als de Prius of Honda hybrides.
Ik lees juist in de reviews dat deze GTE een heel slecht product is. Veel kwaliteitsproblemen, defecten en hij is ook niet zuinig. Het is toe te juichen dat VW het probeert, maar deze GTE is nog ver af van concurrenten als de Prius of Honda hybrides.

de schatting dat VW binnen 1 jaar weer bij de tijd is, is totaal niet realistisch. Ze hebben nu al een achterstand in techniek, moeten eerst alle claims en rechtszaken oplossen, en geld lenen is duurder geworden. Ergste is nog de imago-schade die opgelopen is: http://drimble.nl/economie/30846133/merkwaarde-vw-10-mrd-lager.html
VW dreigt uit de top 4 te vallen, onder Honda en Mercedes.
VW dreigt uit de top 4 te vallen, onder Honda en Mercedes.

"Onder Müllers leiding is omvang niet langer een doel op zich".
Dat kan Müller gemakkelijk zeggen nu, want hij heeft toch al minder kopers voor zijn VW's.
Dat kan Müller gemakkelijk zeggen nu, want hij heeft toch al minder kopers voor zijn VW's.

Anoniem
'VW nog minstens 1 jaar in ban van schandaal'
Ik denk dat het aflossen van de leningen wel iets langer gaat duren. Meer in de orde van 8-10 jaar denk ik zo.
Ik denk dat het aflossen van de leningen wel iets langer gaat duren. Meer in de orde van 8-10 jaar denk ik zo.

MaartenLOD's: "geen wonder dat jij (jullie) niet serieus genomen worden"
Ik (wij)? Ik ben benieuwd in welk bekrompen hokje je mij (ons) gestopt hebt. Hoe dan ook, wat ik (wij) al jaren roepen is dat het dieseltijdperk ten einde loopt. Je nam mij (ons) nooit serieus en dat had je beter wel kunnen doen. Want hoe wanhopig jij en je vrindjes ook proberen alles bij het oude te laten, we zijn nu toch echt eindelijk aan het loskomen van onze olieverslaving. Kost nu even wat (noem het investeren want dat woord begrijp je waarschijnlijk beter) maar daarna hoeft er geen cent meer naar corrupte oliestaatjes en kartels en kunnen we bouwen aan een nieuwe economie.
En laat ze maar weer komen, de aluhoedjes opmerkingen ;-)
Ik (wij)? Ik ben benieuwd in welk bekrompen hokje je mij (ons) gestopt hebt. Hoe dan ook, wat ik (wij) al jaren roepen is dat het dieseltijdperk ten einde loopt. Je nam mij (ons) nooit serieus en dat had je beter wel kunnen doen. Want hoe wanhopig jij en je vrindjes ook proberen alles bij het oude te laten, we zijn nu toch echt eindelijk aan het loskomen van onze olieverslaving. Kost nu even wat (noem het investeren want dat woord begrijp je waarschijnlijk beter) maar daarna hoeft er geen cent meer naar corrupte oliestaatjes en kartels en kunnen we bouwen aan een nieuwe economie.
En laat ze maar weer komen, de aluhoedjes opmerkingen ;-)

@Baidu
Helemaal mee eens. Geen VAG fan, maar ook geen hater. Ik vrees voor hen dat het heel veel langer dan een jaar gaat duren, en ook erg veel meer gaat kosten dan aanvankelijk begroot.......
Helemaal mee eens. Geen VAG fan, maar ook geen hater. Ik vrees voor hen dat het heel veel langer dan een jaar gaat duren, en ook erg veel meer gaat kosten dan aanvankelijk begroot.......

Anoniem
Meestal als Volkswagen op zijn gat licht komen ze sterker terug. De Kever was aan zijn einde, en ze moesten over naar een motor voorin. Jaren elende totdat de Golf mk1 werd voorgesteld aan het grote publiek. De Golf mk1 sloeg in als een bom en de schulden en technische achterstand werd goedgemaakt. NSU werd opgekocht nadat het failliet was gegaan door het wankelmotor debakel, maar NSU had heel veel knowhow inhuis dat tergoede kwam om Audi als automerk te moderniseren.
Volkswagen gaat vermoedelijk een electrische automerk in problemen opkopen denk ik, daarna komt het met een eenvoudig uitziende electrisch aangedreven hatchback op de markt met Tesla model S gelijkende technologie. Het is geen Golf 7, 8 of zo, want die zou teveel aan de slechte jaren doen herinneren.
Volkswagen gaat vermoedelijk een electrische automerk in problemen opkopen denk ik, daarna komt het met een eenvoudig uitziende electrisch aangedreven hatchback op de markt met Tesla model S gelijkende technologie. Het is geen Golf 7, 8 of zo, want die zou teveel aan de slechte jaren doen herinneren.

Anoniem
Een helder doel, Duitse mentaliteit, lijkt mij goed mogelijk.

VW hoeft geen merk op te kopen, technology voor een verdere elektrficering Is er al.
E-Golf rijd al weer ff rond en de mqb platformen zijn er al op voorbereid.
Komt nu waarschijnlijk in een stroomversnelling, alles hangt samen met at ze nu weer in Parijs aan het bekokstoven zijn.
E-Golf rijd al weer ff rond en de mqb platformen zijn er al op voorbereid.
Komt nu waarschijnlijk in een stroomversnelling, alles hangt samen met at ze nu weer in Parijs aan het bekokstoven zijn.

Anoniem
@kevlard 'bekrompen hokje', 't zijn je eigen woorden, maar geeft wel aan dat je begrijpt wat je bent
Nog even voor alle duidelijkheid je visie: 'vrachtwagens, schepen, vliegtuigen, auto's op diesel, allemaal ten einde'?
ROFLOL
Nog even voor alle duidelijkheid je visie: 'vrachtwagens, schepen, vliegtuigen, auto's op diesel, allemaal ten einde'?
ROFLOL

komt dus helemaal goed, ik neem aan dat ze de accu's onder het zachte dashboardgaan plaatsen, maar valt ie dan niet om in de bocht? Over een jaar zullen we wel eens zien of VW nog bestaat met al die claims van landen, overheden, importeurs, garages en eigenaren. Die processen alleen al lukt niet binnen 1 jaar en de kosten daarvan.......blij dak niet in Wolfsburg woon.

Anoniem
Mooi, ze realiseren eindelijk dat ze het gewoonweg niet kunnen, en wel iets anders moeten.

He he eindelijk. Ze hebben zelf waarschijnlijk ook kinderen en de zondevloed hoeft niet meteen na huidige generatie werknemers van VW. Maar eerst zien dan geloven. Dit zal weer een of andere charme offensief zijn.

Als VW mij geen verbrandingsmotor zou kunnen geven(liefst diesel) dan zou ik naar een ander merk uitkiijken... Ik wil niet elektrisch rijden...

Anoniem
Voor diegenen die vanalles roepen: de Golf GTE is een hybride, de E-Golf een volledig elektrische wagen.
De E-Golf is ongeveer even duur als de LEAF van Nissan bij ongeveer gelijke uitrusting. Het enige verschil zit hem in de reikwijdte die een ietsie groter is bij de Golf. De Golf kan zich perfect meten met de LEAF en beschikt over heel ruime waarborg op de batterij. Ik durf te gokken dat 99 procent van de reageerders op Autoweek de E-Golf nog niet van dichtbij heeft gezien of ermee heeft gereden. Het is alleszins een prima machine. Laat VW dit recept maar toepassen op de Golf Variant en enkele gelijkaardige Skoda's, en verder werken aan de methaan- en elektro-hybrides. Spannend!
De E-Golf is ongeveer even duur als de LEAF van Nissan bij ongeveer gelijke uitrusting. Het enige verschil zit hem in de reikwijdte die een ietsie groter is bij de Golf. De Golf kan zich perfect meten met de LEAF en beschikt over heel ruime waarborg op de batterij. Ik durf te gokken dat 99 procent van de reageerders op Autoweek de E-Golf nog niet van dichtbij heeft gezien of ermee heeft gereden. Het is alleszins een prima machine. Laat VW dit recept maar toepassen op de Golf Variant en enkele gelijkaardige Skoda's, en verder werken aan de methaan- en elektro-hybrides. Spannend!

Denk dat dit geen loze plannen zijn, ik las dat BMW ook zijn toekomst gaat verschuiven van diesel naar hybride en EV.
En dat voor een merk waar in 80% van zijn europese verkopen een diesel motor zit...........dus er is echt wel wat gaande.
En dat voor een merk waar in 80% van zijn europese verkopen een diesel motor zit...........dus er is echt wel wat gaande.

Dre40:
Een E-Golf is een full EV, een GTE een hybride.
De GTE en een Prius is appels met peren vergelijken.
Als je woon werk verkeer binnen een straal van 25-30km ligt en je kunt op je werkplek opladen, dan gebruik je met een GTE geen druppel benzine, en dat gaat met een Prius niet, ook niet met een plug-in.
Per saldo zou je met een GTE dan nog wel eens zuiniger kunnen rijden in een jaar dan met een Prius.
Het is dus helemaal afhankelijk hoe je de auto gebruikt!
Aangezien de meeste lease bakkies elke dag een vaste route op en neer hebben zou het zo maar kunnen zijn dat je met een GTE voordeliger uit bent.
Als ik het op mijzelf projecteer zou ik met een GTE de hele week geen druppel benzine verbruiken.
Ben je vertegenwoordiger en rijdt je 400km per dag dan ben je met een Prius beter af.
Dus enige nuance is wel op zijn plaats.
Een E-Golf is een full EV, een GTE een hybride.
De GTE en een Prius is appels met peren vergelijken.
Als je woon werk verkeer binnen een straal van 25-30km ligt en je kunt op je werkplek opladen, dan gebruik je met een GTE geen druppel benzine, en dat gaat met een Prius niet, ook niet met een plug-in.
Per saldo zou je met een GTE dan nog wel eens zuiniger kunnen rijden in een jaar dan met een Prius.
Het is dus helemaal afhankelijk hoe je de auto gebruikt!
Aangezien de meeste lease bakkies elke dag een vaste route op en neer hebben zou het zo maar kunnen zijn dat je met een GTE voordeliger uit bent.
Als ik het op mijzelf projecteer zou ik met een GTE de hele week geen druppel benzine verbruiken.
Ben je vertegenwoordiger en rijdt je 400km per dag dan ben je met een Prius beter af.
Dus enige nuance is wel op zijn plaats.

MaartenLOD's: "Nog even voor alle duidelijkheid je visie: 'vrachtwagens, schepen, vliegtuigen, auto's op diesel, allemaal ten einde'? ROFLOL"
Eh, ja? Maar dit is een autosite dus het ging in eerste instantie over personenauto's. Die zijn per direct aan de beurt. En terwijl jij een beetje op de grond ligt en anderen uitlacht rijden de eerste elektrisch aangedreven vrachtauto's al op onze wegen en hebben we zojuist de eerste intercontinentale elektrische vlucht gehad. Toegegeven, dat elektrisch vliegen over lange afstanden is nog ver weg maar elektrisch aangedreven scheepvaart (al dat niet met waterstof als brandstofcel) is technisch gezien een prima oplossing. Het moet alleen nog goedkoper worden.
En hoe doen we dat? Door schaalvergroting in productie en infrastructuur te bewerkstelligen, te beginnen met het stimuleren van elektrisch personenvervoer. Tis allemaal geen rocket science hoor.
Eh, ja? Maar dit is een autosite dus het ging in eerste instantie over personenauto's. Die zijn per direct aan de beurt. En terwijl jij een beetje op de grond ligt en anderen uitlacht rijden de eerste elektrisch aangedreven vrachtauto's al op onze wegen en hebben we zojuist de eerste intercontinentale elektrische vlucht gehad. Toegegeven, dat elektrisch vliegen over lange afstanden is nog ver weg maar elektrisch aangedreven scheepvaart (al dat niet met waterstof als brandstofcel) is technisch gezien een prima oplossing. Het moet alleen nog goedkoper worden.
En hoe doen we dat? Door schaalvergroting in productie en infrastructuur te bewerkstelligen, te beginnen met het stimuleren van elektrisch personenvervoer. Tis allemaal geen rocket science hoor.

Aan de mensen die roepen dat het veel langer dan een jaar gaat duren: er staat ook 'minstens een jaar' in de tekst.

@ Nitro: jouw verhaal pleit niet echt voor de GTE: "Als je woon werk verkeer binnen een straal van 25-30km ligt en je kunt op je werkplek opladen, dan gebruik je met een GTE geen druppel benzine,"
ja nogal wiedes, alle energie komt dan uit het stopcontact. Dat wil dus niet zeggen dat de GTE zuinig met brandstof omspringt. Hij springt zeker niet zuinig met benzine om, want als de accu leeg is haalt hij nauwelijks 1:15. Dan nog alle kwaliteitsproblemen erbij, dan kun je helaas stellen dat de GTE nog onderaan de ladder staat. De nieuwe prius is overigens zo zuinig dat plug-in niet eens echt nodig is, schattingen liggen rond de 1:25-1:27 werkelijk verbruik.
ja nogal wiedes, alle energie komt dan uit het stopcontact. Dat wil dus niet zeggen dat de GTE zuinig met brandstof omspringt. Hij springt zeker niet zuinig met benzine om, want als de accu leeg is haalt hij nauwelijks 1:15. Dan nog alle kwaliteitsproblemen erbij, dan kun je helaas stellen dat de GTE nog onderaan de ladder staat. De nieuwe prius is overigens zo zuinig dat plug-in niet eens echt nodig is, schattingen liggen rond de 1:25-1:27 werkelijk verbruik.

Dre40:
Je wilt het gewoon niet begrijpen he?
Kom je weer met kwaliteitsgeneuzel aan, daar gaat het toch niet over?
En nee, als je dergelijke korte afstanden rijdt gebruik je geen druppel benzine, dus geen uitstoot uit de uitlaat, dus geen vieze luchtjes voor die rits fietsers in de stad.
En ja, die stroom waar je hem mee oplaad is efficienter opgewekt dan die benzine die die prius alsnog aan het verbranden is.
De meeste rijden geen 200km per dag!
Je wilt het gewoon niet begrijpen he?
Kom je weer met kwaliteitsgeneuzel aan, daar gaat het toch niet over?
En nee, als je dergelijke korte afstanden rijdt gebruik je geen druppel benzine, dus geen uitstoot uit de uitlaat, dus geen vieze luchtjes voor die rits fietsers in de stad.
En ja, die stroom waar je hem mee oplaad is efficienter opgewekt dan die benzine die die prius alsnog aan het verbranden is.
De meeste rijden geen 200km per dag!

Anoniem
Maar de verkopen lopen niet terug. Logisch. Duitse topkwaliteit. Er zijn geen nadelige gevolgen bij het inademen van NOX. CO2 dat weten we. Dat warmt de aarde op. Maar NOX???
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.