AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
VW Golf blue-e-motion: op naar de elektrische Golf
87
Volkswagen presenteert vandaag de Golf blue-e-motion. Dat is een studie voor de elektrische Golf die in 2013 op de markt komt.
Angela Merkel neemt vandaag de Golf blue-e-motion in ontvangst, de geheel elektrisch aangedreven Golf is een voorbode van de elektrische Golf die in 2013 op de markt komt. Dat wordt het elektrische jaar van VW, want ook de Up blue-e-emotion en de Jetta blue-e-motion komen dan op de markt. Ook de Golf Hybrid en Passat Hybrid beleven dat jaar hun debuut.
De Golf blue-e-motion beschikt over een 115 pk sterke, 270 Nm leverende elektromotor, die voorin ligt. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij. De batterij-elementen zitten onder de bagageruimte, onder de wagenbodem en onder de achterbank. Er rest nog 237 liter bagageruimte. Met opgeladen accu komt de Golf blue-e-motion 150 kilometer ver. De Jetta blue-e-motion krijgt dezelfde techniek als de elektrische Golf.
De Golf blue-e-motion weegt 1.545 kilo, dat is 200 kilo meer dan een Golf TDI met DSG-transmissie. De auto sprint in 11,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. De topsnelheid is 140 km/h.
De Golf gaat meedoen in een testvloot met 500 auto's, zodat er kennis opgedaan wordt voor de marktintroductie in 2013.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank
Achtergrond
De Volkswagen Golf Variant had ooit een dikkere tweelingbroer
Nieuws
Met deze Volkswagen Golf ben je (bijna) klaar voor de lente - Liefhebber Gezocht
Autotest