VVN waarschuwt voor te langzame voertuigen
VVN deed woensdag een oproep aan de politiek om in te grijpen. Op provinciale wegen zijn de langzame auto's gevaarlijk omdat het snelheidsverschil met ander verkeer te groot is. De trage auto's zijn niet snel te herkennen, waardoor andere weggebruikers hun snelheid niet goed inschatten. Ook is voor deze voertuigen geen autorijbewijs nodig, waardoor 16-jarigen al achter het stuur kunnen kruipen. Omdat een APK niet meer vereist is, is de kans groter dat er iets mankeert aan de omgebouwde auto.
VVN trekt nu aan de bel omdat er steeds meer omgebouwde auto's de weg opgaan. In de afgelopen drie jaar is het aantal omgebouwde voertuigen bijna verdrievoudigd.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten bestuurders van langzaam rijdende voertuigen straks over een rijbewijs beschikken als ze ermee op de openbare weg willen rijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan wetswijziging om dat zogeheten T-rijbewijs in te voeren. Het papiertje is vanaf 16 jaar te halen. Volgens een woordvoerster van het ministerie wordt het T-rijbewijs naar verwachting per juli volgend jaar ingevoerd.
Het tractorrijbewijs gaat gelden voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Voor kleine straatveeg- en maaimachines is het niet nodig een T-rijbewijs te hebben.
Lees ook

Volkswagen-medewerkers in Dresden kunnen een ID3 kopen van hun transitievergoeding

Trump wil Japanse kei-cars in de VS, want ‘schattig’

Lotus For Me: de benzinemotor leeft bij Lotus voort in omgebouwde EV

Smart #06: lage plug-in hybride die je officieel nog niet mag zien
