Vuurwerk van Neerlands trots: Donkervoort D8 GTO
De Donkervoort D8 GTO is de eerste auto van het merk die profiteert van de 2.5 TFSI motor, die we al kennen uit de Audi's TT RS en RS3. In de Donkervoort is het blok goed voor 340 pk, met een druk op de knop is dit 400 pk. Het maximumkoppel is 450 Nm. In de eerste 25 D8 GTO's ligt overigens een speciale versie van deze vijfcilinder, die 30 kg lichter is dan de 2.5 TFSI van Audi zelf.
Prima waarden voor een sportwagen, natuurlijk, maar het wordt pas echt interessant als je weet dat de D8 GTO slechts 700 kilogram weegt. Daardoor hoeft elke pk in de D8 GTO minder kilogram te verslepen dan in –pak 'm beet- een Bugatti Veyron het geval is. Prestatiecijfers geeft Donkervoort niet, maar reken maar op fantastische sprinttijden.
De D8 GTO is 35 centimeter langer en 15 centimeter breder dan het huidige model, de D8 GT. Met die auto deelt de nieuwe Donkervoort slechts 30 procent van z'n onderdelen. Joop Donkervoort beschouwt de D8 GTO als het eerste model van een nieuwe generatie. Vandaar dat zijn merk de chassisnummering weer terug op '0' zet bij de introductie van de nieuweling.
De nieuwe Donkervoort heeft een stalen buizenframe en een carrosserie die geheel bestaat uit koolstof composiet. De deuren zijn uit één stuk (inclusief scharnieren) en wegen slechts 980 gram. De techniek voor de sluiting voor de aluminium motorkap is zelfs afkomstig uit de ruimtevaart.
De productie van de speciale versies van de Donkervoort D8 GTO start in 2012. De prijzen liggen tussen 100.000 en 150.000 euro, exclusief belastingen. De 'reguliere' GTO komt vanaf 2013 uit de fabriek in Lelystad.
Lees ook
Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.