VriMiBolide: Volkswagen W12
Doorgaans staat Volkswagen te boek als een vrij behouden merk met weinig ruimte voor lolbroekerij. Toch heeft het merk zo nu en dan best een wilde uitspatting, denk maar eens aan de Passat W8. Maar ook de Phaeton was in wezen meer een uithangbord van de kunnen van het merk, dan een voorbeeld van weldoordachte marktstrategie. Geheel in die lijn past ook de Volkswagen W12, ook wel bekend als de Nardò, vernoemd naar de hogesnelheidsbaan in Italië.
Eind jaren '90 kreeg designhuis ItalDesign, eigendom van Giorgetto Giugiaro, van Volkswagen de opdracht om een supercar te ontwerpen. De eisen: er moet een W12 motor in het midden zitten en hij moet voorzien zijn van het Syncro-vierwielaandrijvingsysteem, de voorloper van 4Motion. In 1997 en 1998 verschijnen er al proefballonnen, maar op de Tokyo Motor Show in 2001 verschijnt de Volkswagen W12 Nardò, die z'n naam ontleent aan de hogesnelheidsbaan bij het gelijknamige plaatsje in Italië. De specificaties liegen er niet om: de 5,6-liter W12 produceert 600 pk en 621 Newtonmeter en door het gewicht van slechts 1.200 kilo gaat de concept in 3,5 seconden naar de 100, de topsnelheid ligt op 357 km/h. Op Nardò werd met deze auto het record voor de grootste afstand afgelegd in 24 uur gebroken.
Ondanks de tijd en geld die in de concept worden gestoken haalt de W12 nooit het productiestadium. In wezen is de Bugatti Veyron het uiteindelijke resultaat van de onderneming. Wel maakt de Volkswagen W12 z'n opwachting in een aantal videogames zoals Gran Turismo en Test Drive.
Voor wie de W12 nog eens wil bewonderen vanuit alle hoeken:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen