VriMiBolide: Renault Sport Spider
Traditioneel zijn het de Engelse merken die hoge ogen gooien in het segment van de betaalbare, maar zeer sportieve en lichte roadstertjes. Lotus, Caterham en MG hebben allemaal een heel arsenaal aan auto's in deze categorie in de geschiedenisboeken gezet.
Of het jaloezie was is niet bekend, maar feit is dat Renault met deze Sport Spider wel heel nadrukkelijk in het vaarwater van deze merken ging zitten. Met de in 1996 gelanceerde tweezitter wilde Renault doorbouwen op het sportieve imago dat het met onder meer de 5 Turbo en Clio Williams had opgebouwd.
Sportief was de uit kunstof opgetrokken sportieveling zeker: het aluminium chassis bood voor de achterwielen plaats aan een tweeliter die 150 pk op de been bracht. Op papier is dat wellicht geen indrukwekkend getal, maar in combinatie met een gewicht van slechts 930 kilogram was dit meer dan voldoende. De magische sprint naar 100 km/h was in 6,9 seconden achter de rug.
De topsnelheid van 215 km/h moet met name in de versies zonder voorruit een enerverende ervaring zijn geweest. Inderdaad: de Sport Spider is één van de weinige auto's waarbij de voorruit op de optielijst stond. Wie het glaswerk niet bestelde, moest genoegen nemen met een windscherm dat niet kon voorkomen dat een helm bij hogere snelheden een absolute must was. Een dak behoorde überhaupt niet tot de mogelijkheden.
De Alpine-fabriek in Dieppe kreeg de eer de Renault Sport Spider te mogen bouwen, en wist dat in totaal 1.800 keer succesvol af te ronden. In 1999 vond men het mooi geweest, tot nu toe heeft de Sport Spider geen opvolger.