VriMiBolide: Nissan Skyline GT-R
Nissan timmert de laatste jaren lekker aan de weg. Niet alleen komt het merk met behoorlijk gewaagde creaties voor 'de gewone man', denk aan de Cube en de Juke, ook heeft het in de vorm van de GT-R een beul van de bovenste plank in het gamma. En gelukkig: deze keer wordt het monster ook in Europa gewoon officieel geleverd. Dat was vroeger wel anders: de voorgangers van de GT-R waren meestal voorbehouden aan het thuisland, en kwamen in ieder geval niet onze kant op.
De huidige GT-R wordt in de wandelgangen ook wel als 'R35' aangeduid. Dat suggereert dat er ook een R34 en R33 moeten zijn geweest, en dat is inderdaad het geval. Anders dan de R35 waren die echter gebaseerd op een betrekkelijk normale Japanse middenklasser: de Nissan Skyline. Die naam heeft in onze contreien een magische klank, maar in feite is het gewoon een vierdeurs sedan die weliswaar achterwielaandrijving, maar weinig sportieve aspiraties had. De auto kent in Japan een historie die teruggaat tot in de jaren '50, maar de laatste drie generaties genieten de meeste bekendheid.
De in 1989 gelanceerde R32 GT-R was één van de eerste auto's die een loopje nam met de Japanse afspraak dat een productieauto maximaal 280 pk mag hebben. Op papier leverde de sportieve topper dat ook, maar in de praktijk zou het rond de 320 pk zijn geweest. De auto haalde dat vermogen uit een 6-in-lijn die naar verluidt ontwikkeld was om een vermogen van 500 pk te leveren, maar middels wat kleine aanpassingen was 'teruggetuned'. Naast aangedreven waren alle vier de wielen ook sturend, zodat de geavanceerde sportauto niet alleen rechtuit maar ook in bochten bijna iedereen de baas zou zijn.
De gecompliceerde techniek had een doel: Nissan had de even dure als exclusieve Porsche 959 voor ogen bij de ontwikkeling voor de auto. Sommige dingen veranderen nooit: ook de huidige GT-R heeft nadrukkelijk Porsche op de korrel.
Mede door de invloed van de 'The Fast and the Furious'-films heeft de Nissan Skyline in Amerika en Europa een enigszins fout imago. Laat je echter niet misleiden: onder alle spoilers schuilt een bijzonder meesterwerk.