VriMiBolide: Maserati Shamal

Maserati Shamal
Vrijdag, tijd voor de VriMiBo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Maserati Shamal!

Dat ook meester-ontwerpers weleens een mindere dag hebben, bewijst de Maserati Shamal. Marcello Gandini ontwierp eerder namelijk de Lamborghini Miura en Lancia Stratos. In vergelijking met die auto's is de Shamal toch wat minder algemeen gewaardeerd. Aan de andere kant, de vrijheid van de ontwerper werd dan ook enigszins beperkt door het feit dat de deuren, aanzienlijke delen van het chassis en het interieur werden overgenomen van de Biturbo. Bij de achterste wielkasten is de hand van Gandini het duidelijkst te zien. De B-stijlen zijn altijd zwart en doen tevens dienst als rolbeugels.

Onder de kap van de Shamal, vernoemd naar een warme wind die in Mesopotamië waait, ligt een 3,2-liter V8. Voorzien van 32 kleppen en twee vloeistofgekoelde turbo's schopte de achtcilinder het tot 326 pk. Gekoppeld aan een handgeschakelde Gertrag-zesbak kon de coupé in 5,3 seconden naar de 100 sprinten en met een topsnelheid van 270 km/h hoefde je je ook niet te schamen. Voor die tijd bijzonder was het elektronisch aangestuurde onderstel, dat de hardheid van de dempers kon variëren.

De Shamal was voor Maserati een verjaardagscadeau aan zichzelf. In 1989 bestond het merk namelijk 75 jaar. Uiteindelijk bleef de Shamal tot 1996 in productie. Toen-ie werd opgevolgd door de 3200 GT stond de teller op 369 geproduceerde exemplaren.

Een beknopt filmpje deze week, 10 seconden Maserati op Zandvoort:

Video

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.