VriMiBolide: Ford Escort RS Turbo

VriMiBolide: Ford Escort RS Turbo
VriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS TurboVriMiBolide: Ford Escort RS Turbo
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Ford Escort RS Turbo!

Hothatches, tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken als dé visitekaartjes voor B-, C- en zelfs A-segmenters. Momenteel heeft Ford de Focus ST in de prijslijst staan, een licht ontvlambare en soms zelfs verraderlijke stoplichtracer, waarvan de stationwagonversie onze duurtestvloot een half jaar lang heeft opgeleukt.

Onze eigen Stéphan Vermeulen verscheen vanochtend met glinsterogen op de redactievloer. Wat had dit te beteken? Onze scheurneus stapte net uit de Fiesta ST, een vurige asfalttijger die eigenlijk vele malen leuker is dan z'n grotere broer. Wat is dat toch met die kleine agressievelingen? Het is moeilijk te duiden, maar feit is dat de passie voor een handzame hoeveelheid forse spieren al veel eerder begon.

Toen Ford in 1980 de derde generatie van de Escort introduceerde, duurde het niet lang voor de eerste pk-knallers op de menukaart kwamen te staan. Als eerste verscheen daar in 1982 de voor die tijd al aardig potente XR3 met 96 pk. Een trede hoger kwam de 105 pk sterke XR3i te staan, waarin de carburateur van z'n zwakkere broertje werd vervangen voor een injectiesysteem.

Helemaal niet verkeerd voor z'n tijd, maar pas écht leuk werd het met de RS Turbo, die drie jaar later de Escort-gelederen kwam versterken. Dankzij een turbo, met bijbehorend schop in je rug door het turbogat, schopte de RS het tot 132 pk. Overigens moest je dan goed je rechtervoet tegen de vloer aantrappen, het maximale vermogen werd pas bij 6.000 toeren gehaald.

Werken dus, maar wie goed z'n best deed kon de slechts 861 kilo wegende voorvader van de latere Focussen ST, RS, en natuurlijk ook de Escort Cosworth-versies, in 8,7 seconden op de 100 km/h krijgen. Wie lef genoeg had, en goed was verzekerd, kon doortrappen tot de 200 km/h op de teller stond.

Met een vanafprijs van destijds 19.416 euro was de RS Turbo wel fors duurder dan z'n twee grootste concurrenten, de Volkswagen Golf II GTI en Kadett 1.8 GSI gingen destijds voor vijftien- en zestienduizend euro van de hand.

Als het op prestaties aankwam, mocht de Escort z'n hoekige kontpartij op de troon huisvesten. Z'n Duitse rivalen mochten dan goedkoper en eenvoudiger op de limiet te krijgen zijn, ze moesten wel de turbodreun en het karakter van de RS missen. Later pookten de GTI 16V en de Kadett 2.0 GSI en de nog snellere 16V het vuurtje weer op maar nog altijd moesten ze het stellen zonder geblazen motor.

En die Escort RS Turbo, dat was een auto waar je je aandacht bij moest houden, wat dat betreft is er ook nog niet veel veranderd in hothatch-land...

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.