VriMiBolide: Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth
Ford Escort RS CosworthFord Escort RS CosworthFord Escort RS CosworthFord Escort RS CosworthFord Escort RS Cosworth
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Ford Escort RS Cosworth!

De meeste mensen denken bij het horen van de naam Escort Cosworth maar aan één ding: die gigantische, niet te missen achtervleugel. Hoewel verschillende Subaru's en Mitsubishi's later een leuke poging waagden is er nooit een geweest die het gevaarte achterop de achterklep van de 'Cossie' wist te overtreffen.

Samen met de verbrede spatborden, de diepe voorspoiler en de gaten in de motorkap maakt het van deze driedeurs een zeer gevaarlijk uitziend monster. Terecht, want onderhuids is dit niet zomaar een Escort. Sterker nog, strikt genomen is het überhaupt geen Escort. De RS Cosworth is namelijk een doorontwikkeling van de legendarische Sierra Cosworth, en voor de gelegenheid voorzien van de bodypanelen van een Escort. In het World Rally Championship had dat effect, want de Escort schreef tien overwinningen op zijn naam, terwijl het de Sierra slechts één keer lukte.

De ombouw had echter nogal wat voeten in de aarde, want de Sierra was in de basis een achterwielaandrijver en had dus een in lengterichting geplaatste motor, waar de motor in een huis- tuin- en keuken-Escort dwars voorin lag. Het bouwen van de RS werd dan ook overgelaten aan specialist Karmann in Duitsland, die de panelen netjes om het chassis wist te bouwen. Het resultaat was een Escort die naast veel sneller ook nog eens twee keer zo stijf is als een normaal exemplaar.

In eerste instantie waren zowel de Escort als zijn voorganger bedoeld als rallyauto, maar deelname aan het wereldkampioenschap vereist dat er ook straatversies van zijn. In eerste instantie bouwde Ford het verplichte aantal van 2.500 stuks met een 227 pk sterke 2.0 turbomotor. Die zorgde in combinatie met vierwielaandrijving voor een 0-100 sprint in 6,1 seconden en een top van 232 km/h, wat zeker voor die tijd serieus snel was. Grappig detail: zonder de achtervleugel zou de auto 237 km/h halen. Na die 2.500 stuks mocht Karmann gewoon doorgaan met de productie, al werd de auto wel wat geciviliseerder. Om de dagelijkse bruikbaarheid te vergroten koos Ford vanaf dat moment voor een kleinere turbo, en de achterspoiler werd optioneel. In totaal zijn er tussen 1992 en 1996 7.145 RS-en geproduceerd.

Hier zie je dat een Cosworth niet alleen op onverhard, maar ook op het circuit zijn mannetje staat:

Video

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.