VriMiBolide: Chevrolet Impala SS

Chevrolet Impala SS
Chevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SSChevrolet Impala SS logo
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en met collega's praten over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Chevrolet Impala SS!

Een van de meest indrukwekkende 'sleepers' van de jaren 90 is de SS-versie van de Chevrolet Impala. Het model, in de volksmond ook wel 'the bubble' genoemd vanwege z'n ronde vormen, is technisch gezien de zevende generatie van de Impala, die in 1957 voor het eerst het levenslicht zag. Voor de SS werd het Impala-label echter speciaal afgestoft, het was eigenlijk een Caprice. In 1999 werd het weer een zelfstandig model – maar dit terzijde.

De Impala SS begon in 1992 als concept-car op de Detroit Auto Show met onder de kap een imposante V8 met een inhoud van niet minder dan 500 cubic inch, oftewel 8,2 liter. Later werd dit blok vervangen door een iets minder groot exemplaar, een V8 van 5,7 liter (350 cub. in).

Deze LT1-motor was grotendeels dezelfde als destijds in de Corvette lag, maar iets minder krachtig: in de productieversie kwam hij tot 259 pk en 450 Nm. Schakelen ging via een standaard viertrapsautomaat, die niet goed bestand bleek tegen de krachten van de V8, met kapotte versnellingsbakken na 100.000 mijl als gevolg.

Voor een ruim 1.800 kilo zwaar slagschip was de Impala SS met een 0-60 mph-tijd (0-96 km/h) van 7,1 seconden best rap en de topsnelheid van 233 km/h mag er ook wezen.

De Impala SS is op het oog niet direct te onderscheiden van de standaard Caprice: je herkent 'm eigenlijk alleen aan de vijfspaaks 17-inchwielen, bescheiden achterspoiler, grille met één horizontale lamel, het ontbreken van de 'bowtie' op de motorkap en de Impala SS-logo's op de achterschermen. In het eerste bouwjaar (1994) was de SS alleen verkrijgbaar in het zwart, later kon je hem ook krijgen in donkerpaars en donkergroen.

Chevrolet monteerde onderdelen van het 'politiepakket' om de Caprice beter bestand te maken tegen sportief rijgedrag en het hoge vermogen en koppel. Denk aan een groter koelsysteem, betere remmen en een sportonderstel met hardere veren en dempers.

De Impala SS is in productie geweest van februari 1994 tot en met december 1996. In die periode werden er in Arlington, Texas, een kleine 70.000 exemplaren gebouwd. Ben je op zoek naar zo'n potente Impala, wees dan op je hoede voor neppers; er worden ook wel 'gewone' Caprices omgebouwd naar Impala's SS.

Video

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.