VriMiBolide: BMW Z3 M Coupé

Z3 M Coupe
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de BMW Z3 M Coupé!

Halverwege de jaren 90 kwam BMW met de opmerkelijk uitziende Z3 Roadster, maar het kon nog een stuk markanter. Drie jaar later kwam men namelijk met de gesloten versie, de Z3 Coupé. Het design daarvan was onderwerp voor verhitte discussies, de verhoudingen leken niet helemaal te kloppen. Volgens anderen zag de coupé er nog het meest uit als een gymschoen. Maar zelfs dat was nog niet gek genoeg voor BMW, want net als bij de Roadster kwam er ook nog eens een M-versie van de Z3 Coupé. En die zag er met z'n vier uitlaten, dikke wielen en uitgeklopte spatborden helemaal uit alsof z'n vormgever tijdens het ontwerpen aan de geestverruimende middelen had gezeten.

Gelukkig waren de prestaties ook vrij uitzinnig, want onder de kap lag de 3,2-liter zes-in-lijn uit de E36 M3. Goed voor 321 pk, waarmee het bekende sprintje in 5,3 seconden afgelegd kon worden. Helaas werd de uitzinnigheid niet doorgevoerd in de topsnelheid, want die was gewoon netjes afgeregeld op 250 km/h. In 2001 volgde een facelift, waarbij de inmiddels legendarische S54-motor uit de E46 M3 naar de Z3 M komt. Helaas geen 343 pk zoals in de M3, want men kon geen passend uitlaatsysteem monteren onder de Z3. De Z3 M Coupé moest het stellen met 'slechts' 325 pk.

Listig

Maar wat waarschijnlijk het meest bijbleef bij de Z3 M Coupé was de ontzettende listigheid van de auto. Door de korte wielbasis en de zware motor voorin wilde de auto vooral dwars. En niet alleen op vermogen, ook bij het aanremmen van een bocht wilde de achterkant het liefst de voorzijde voorbij steken. Om de Z3 M Coupé te temmen moest je van goeden huize komen, en juist dat maakte het model voor velen zo'n uitdaging.

Niet dat het daarmee nou een verkoopknaller werd. De opmerkelijke styling zorgde ervoor dat het voor menig potentieel koper net een brug te ver was. Er zijn er in vier jaar tijd zo'n 6.300 van verkocht. En dat zorgt ervoor dat de auto's zelfs vandaag nog voor hoge bedragen doorverkocht worden.

Filmpje van toen de BMW Z3 M nog nieuw en Clarkson nog niet grijs was:

Video

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.