VriMiBolide: Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda (1987)
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Aston Martin Lagonda!

Ondanks de gemengde gevoelens die de Lagonda Concept losmaakte, werkt Aston Martin volgens de laatste berichten stug door aan de SUV. In het verleden bracht Aston Martin ook al een Lagonda op de markt, dat was echter een zeer bijzonder gelijnde sedan in plaats van een SUV. Toch hebben de oude en de nieuwe Lagonda één overeenkomst: het uiterlijk kon niet op ieders goedkeuring rekenen.

In 1974 kwam er al een Aston Martin Lagonda, maar daarvan werden er slechts een handjevol gebouwd. Pas in 1976 toonden de Britten de auto die zoveel tongen losmaakte met z'n uiterlijk en die volgens velen één van de slechtste auto's aller tijden is. Het ontwerp van William Towns en is op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Een lange en vooral extreem lage neus met forse lichtunits en een eveneens erg lage achterkant zorgden voor een kenmerkend profiel. De Lagonda was meer dan 5 meter lang en met 1,80 meter breed ook niet echt smal te noemen, maar slechts 1,30 meter hoog. Binnenin zette de ultra-moderne vormgeving door, het dashboard was bijvoorbeeld volledig digitaal en de auto zal bomvol elektronica.

Storinggevoelig

Zo was het de eerste auto met een volledig elektronisch motormanagement systeem. Mede daardoor kwam de 5,3-liter V8 tot 280 pk. Genoeg om de twee ton zware sedan in zo'n acht seconden naar de 100 kilometer per uur te schieten en een topsnelheid van bijna 240 kilometer per uur te bereiken.

Helaas bleek de Lagonda naast extreem vormgegeven ook extreem onbetrouwbaar. Motorische storingen waren niet van de lucht en ook het dashboard wilde nog weleens spontaan uitvallen. Dit, gecombineerd met het feit dat er zo'n 2.200 manuren in gingen zitten om de Lagonda te bouwen, maakt het tot een zeldzame verschijning. In de tien jaar dat de auto gebouwd werd, zijn er slechts 645 gemaakt. Laten we hopen dat de nieuwe Lagonda, als 'ie komt, wat betrouwbaarder blijkt.

Deze trotse eigenaar vertelt meer over z'n Lagonda:

Video

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.