'Vraag naar elektrische leaseauto’s stagneert'
Acties en kortingen
De enorme overdaad aan nieuwe modellen en dalende nieuwprijzen ten spijt, lijkt de zakelijke vraag naar EV’s inmiddels te stagneren. Leaseprijzen blijven al een tijdje gelijk en zakelijke aanbieders smijten zelfs met kortingen om van hun elektrische leaseauto’s af te komen.
Dat is althans wat Wilbert Philippo van Leasevergelijker concludeert. Er is volgens hem nog geen sprake van structureel dalende prijzen op de elektrische-leaseautomarkt, maar wel van prijzen die al een tijdje niet stijgen. In het geval van specifieke modellen blijkt er bovendien wel degelijk sprake te zijn van een prijsdalingen. Dat is bijzonder, want we leven immers in een tijd van forse inflatie. Die raakte tot voor kort ook elektrische leaseauto’s: in 2022 zag Leasevergelijker hier nog prijsstijgingen van 12 à 13 procent.
Verzadigde markt
Philippo stelt dat de EV-markt in Nederland voorlopig eigenlijk verzadigd is: “Uit onderzoek is al gebleken dat de meerderheid van de EV-rijders een oprit en zonnepanelen heeft en dus makkelijk en goedkoop thuis kan laden. Dat stukje van de markt is nu verzadigd en de volgende groep, mensen die deze voorzieningen niet hebben, zitten vaak helemaal niet op een EV te wachten.”
Ook de hoge bijtelling speelt daarbij volgens de oprichter van Leasevergelijker een rol. Met 16 in plaats van 22 procent is er in 2023 weliswaar nog steeds wel sprake van een korting, maar die geldt maar tot €30.000 en EV’s zijn al snel veel duurder dan dat. Voor veel werknemers en andere zakelijke rijders is een wat goedkopere benzineauto dan een aantrekkelijk alternatief, zeker als dat betekent dat het 'oplaadgedoe' achterwege kan blijven.
Volgens Philippo is het bovendien zeker niet zo dat wie nu elektrisch rijdt, dat zal blijven doen. “Er is een grote groep elektrische rijders die nu nog 4 procent bijtelling heeft, omdat ze in 2019 zijn ingestapt. Die auto’s worden volgend jaar vijf en dat betekent dat het bijtellingsvoordeel stopt en veel van die contracten aflopen. Ook daar zullen dus mensen zijn die weer gewoon in een benzineauto stappen, ook vanwege die bijtelling.”
Tegelijkertijd horen we ook vaak van bedrijven die aan hun medewerkers opleggen dat er elektrisch gereden moet worden, om imagotechnische redenen of om de geregistreerde CO2-uitstoot van het bedrijf omlaag te brengen. Ook daarin ziet Philippo niet direct een reden tot groei: “Bedrijven die dat willen, hebben die overstap inmiddels wel gemaakt. Van de bedrijven die dat nu nog willen doen, zal een groot deel van de medewerkers bovendien niet mee willen, vanwege die bijtelling en het laden.”
Overvloedige voorraad
Ook aan de aanbodzijde zijn best wat oorzaken voor de prijsdalingen te vinden. Daar waar de autowereld nog niet zo lang geleden overal tekort aan had, zijn sommige modellen inmiddels overvloedig voorradig. Philippo: “Dat leidt tot cashback-acties, kortingen op het maandbedrag of het inkorten van de leaseperiode. Een Citroën ë-C4 kost normaal bijvoorbeeld €450 per maand bij een contract van 72 maanden, terwijl je nu voor datzelfde maandbedrag al na 13 maanden weer kunt inleveren.” Ook gaan oudere EV’s volgens Philippo vaak langer mee in de lease, eveneens tegen flinke kortingen. Redenen om aan te nemen dat het tij zich binnenkort zal keren, ziet hij bepaald niet: “En dan te bedenken dat er volgend jaar zo’n 30.000 Tesla's Model 3 beschikbaar komen, omdat het leasecontract na vijf jaar is afgelopen.
Benzineauto’s blijven volgens de bedenker van Leasevergelijker juist wél populair: ‘Ik denk dat veel zakelijke rijders in een benzineauto willen rijden zolang dat nog kan, en nu dus juist hun kans grijpen.”
Ook op de particuliere markt zit het de EV even niet mee: eerder vandaag werd nog duidelijk dat particuliere kopers zich minder snel over de streep laten trekken door het subsidiebedrag en zich bovendien laten tegenhouden door de onzekerheid die er is op het gebied van motorrijtuigenbelasting voor EV's.