Voorproefje: dit wordt de Hyundai i40 sedan
Het is niet voor niets dat Hyundai eerst met de stationcar (zie foto 2 en 3) op de proppen kwam, want die carrosserievariant is in ons land nu eenmaal populairder dan de versie met aparte kofferbak. Al belooft deze schets dat de i40 sedan, die zijn genen deelt met de Kia Optima en qua uiterlijk veel weg zal hebben van de Koreaanse Sonata (zie foto 4 en 5), voor dit type auto best een lekker ogende kar zal zijn.
Hoewel de i40 Wagon al vanaf aanstaande juli in de Nederlandse showrooms staat, verschijnt de sedan pas in het najaar. Qua motoren volgt de sedan dezelfde route als de stationcar: er komen twee benzinemotoren en twee diesels. Twee motoriseringen voldoen aan de eisen voor twintig procent bijtelling. De eerste is een 1,7-liter turbodiesel met 115 pk en 260 Nm, die dankzij z'n lage uitstoot in aanmerking komt voor twintig procent fiscale bijtelling. De andere versie met lage bijtelling heeft een benzinemotor aan boord. Het gaat om de 1.6 GDI met 135 pk en een maximumkoppel van 164 Nm. Van de stationcar weten we de exacte verbruik- en uitstootgegevens al, of en hoeveel die van de sedan afwijken weten we nog niet. Voorlopig geldt de 1.7 CRDi met 136 pk en 325 Nm als topdiesel. De sterkste benzinemotor is de 2.0 GDI met 177 pk en 208 Nm.
Hyundai wil met de i40 sedan en wagon de zesde plek in de verkoopstatistieken van het D-segment bemachtigen. Dat is net achter de Toyota Avensis, maar voor auto's als de Citroën C5, Renault Laguna en de Mazda 6. Ambities genoeg dus! Maar gezien de vele positieve reacties die de stationwagon oogstte op de onlangs gehouden AutoRAI , verwachten wij dat hij met z'n strakke uiterlijk en moderne technologie best een aardig graantje mee zal kunnen pikken in dit zogenoemde D-segment.