Voormalig CEO Audi moet mogelijk tien jaar de cel in
Rol in dieselschandaal
Rupert Stadler, de voormalige CEO van Audi, hangt naar alle waarschijnlijkheid een celstraf boven het hoofd. De gevallen topman riskeert tot tien jaar cel voor fraude, vanwege zijn rol in het dieselschandaal.
Alweer bijna vijf jaar geleden werd toenmalig Audi-CEO Rupert Stadler gearresteerd wegens vermeende betrokkenheid bij het dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Hij werd vrijwel direct opgevolgd door de Nederlander Bram Schot en keerde niet terug bij Audi. In 2019 volgde een officiële aanklacht en begin 2021 kwam Stadler voor het eerst met een verklaring. Hij stelde kort door de bocht dat hij 'te druk was' om te ontdekken dat er gesjoemeld werd met de uitstoot van dieselmotoren. We zijn inmiddels weer twee jaar verder en de verdere verdediging van Stadler lijkt te weinig stand te houden om de dans te ontspringen. Volgens Automotive News heeft het gerechtshof in München dinsdag aangegeven dat de beschuldiging van fraude aan het adres van Stadler gegrond is.
Een definitieve uitspraak wordt ergens in de komende maanden verwacht. Er hangt Stadler een gevangenisstraf van maximaal tien jaar boven het hoofd voor fraude. Wel zou er een schikking plaats kunnen vinden als Stadler volledig bekent. In dat geval hoeft hij mogelijk niet de cel in, maar wacht hem ongetwijfeld een enorme boete.
PRIVATE LEASE Audi
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A6 Avant 4.0 TFSI Quattro Performance PL+ | Eventuri | Akrapovic | Pano | B&O | HUD | Ceramic | Massage | Carbon | Dealer
- 2016
- 36.944 km

Audi Q4 35 Launch edition Advanced Plus 55 kWh / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Navigatie / 19'' / Matrix LED / Stoelverwarming / Warmtepomp / DAB / ACC
- 2021
- 31.420 km

Audi Q6 e-tron S edition performance 100 kWh | Panoramadak | Luchtvering | 360 Camera | 21 inch |
- 2025
- 9.153 km
Lees ook

Audi Q9 in iets andere gedaante op pad

Audi komt met relatief klein én heel groot model in 2026

Toekomst Audi A8 onzeker: 'Meerdere scenario's op tafel'

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?


