Voor €5.000 zo'n stoere Kia Picanto of toch een andere kleine occasion?
Klein maar fijn
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
De kleinste auto’s op onze wegen zijn al lang niet meer zo Spartaans als vroeger. Op het gebied van ruimte, comfort, rijeigenschappen, prestaties, uitrusting en veiligheid doet menig A-segmenter niet onder voor een vierwieler van een maatje groter, waarmee het succes van onder meer de Kia Picanto is verklaard. Want hoe - relatief - volwassen ook, de exploitatiekosten blijven goed beheersbaar. Nog een pluspunt, dus!
Met de Kia Picanto hebben we al een sterke speler in het kleinste segment genoemd en die is hier dus een portretje waardig. Het trio Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up viel in (vergelijkende) tests op vanwege de serieuze inslag. Daarvan pikken we er ook eentje mee. Tot slot de Mitsubishi Space Star. Is die net zo ruim als zijn naam doet vermoeden? We gaan op pad met 5 mille in de knip.
Mooi dashboard in de tweede generatie Kia Picanto.
Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack - 2012 - 156.758 kilometer - €4.950
Dat occasions vandaag de dag duur zijn, bewijst Kia’s kleinste, want voor 5 mille komen we nog diverse oer-Picanto’s tegen en dan praten we over auto’s van soms vijftien jaar oud! Wel zijn deze vaak voorzien van een automaat en/of behept met een maagdelijke kilometerstand, maar omdat de jongere generatie op alle fronten een stuk moderner is, prefereren wij zo’n verser snackje - dan maar wat meer kilometers. Zoals deze witte Kia Picanto, afkomstig van de tweede eigenaar. Op de teller ruim anderhalve ton, maar altijd door de Kia-dealer onderhouden. Nu staat de 15-SXJ-1 bij een Fiat-specialist te wachten op de derde baas. Hij of zij koopt allereerst een auto die ondanks zijn ervaring er nog opperbest bijstaat, zowel vanbinnen als vanbuiten. Eerlijk vermeldt de aanbieder over lakschade op de achterbumper als gevolg van foutief parkeren … Rijden doet zo’n auto er niet minder om. Dat geschreven hebbende, vinden we de gemonteerde driecilinder-1.0 maar net aan. Heb je altijd haast, kies dan de 1.2 - die rijdt wat rustiger. Nu moet je ver in de versnellingen doortrekken en vlot schakelen om goed mee te komen, maar de bak is daarvoor net wat te stroef. De rijeigenschappen kunnen er alleszins mee door: het onderstel is voornamelijk op comfort ingesteld - beslist niet stuiterig. Bijpassend zijn het lichte stuurgedrag en een tikje vage rechtuitstabiliteit. Niets schokkends allemaal, maar de Mii komt op dit aspect volwassener over. Deze Zuid-Koreaan slaat echter terug als het om uitstraling gaat: nog immer een leuk, door Peter Schleyer getekend uiterlijk en een speels interieur dat met onder meer elektrische raambediening rondom, airco, alarm, een audiosysteem en anti-whiplashhoofdsteunen best rijk aandoet. De achterbank is in delen neerklapbaar, waardoor de bagageruimte tot 870 liter kan groeien. Is dat onvoldoende, dan mag er geremd 700 kilo mee. Mooi meegenomen, want de anderen mogen niets meetorsen. Wel een trekhaak aanschaffen, want die ontbeert deze witte rakker.
Signalement
Merk Kia
Type Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack
Bouwjaar maart 2012
Kilometerstand 156.758
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Brands Occasions, Bergeijk
Vijf zitplaatsen achterin de Kia Picanto.
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 998 cc
Max. vermogen 51 kW/69 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 94 Nm bij 3.500 tpm
Bagageruimte 200 l/870 l
Max. aanhanger geremd 700 kilo
Gem. verbruik 1:23,8
0-100 km/h 14,4 s
Topsnelheid 153 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
De Seat Mii is vanbinnen hetzelfde als een Volkswagen Up of een Skoda Citigo.
Seat Mii 1.0 75 pk Style - 2012 - 175.587 kilometer - €4.750
Met de Lupo en - vooral - de Fox had Volkswagen nauwelijks een speler van formaat in het minisegment. Omdat driemaal scheepsrecht is, bracht het concern met de Up de zaken weer op orde. Over driemaal scheepsrecht gesproken; de Up was van een drieling waartoe ook Skoda’s Citigo en de Mii van Seat behoorden. Van deze drie was VW’s compactste hier duidelijk het succesvolste en mede daardoor ook als occasion het meest gewild, wat de vraagprijzen hoog houdt. Geef je niets om merken, dan doe je je tekort wanneer je niet voor de Tsjech of Spanjaard kiest - op detailniveau na zijn ze toch allemaal eender. Omdat we de Citigo al eens in deze rubriek hebben gehad, is het nu de beurt aan de Mii. Bijvoorbeeld deze rode Seat Mii die na ruim 175.000 buitenlandse kilometers wacht op de eerste Nederlandse eigenaar. Volgens de aanbieder is het een vijfdeurs, maar wij komen echt niet verder dan drie! De instap achterin kan dus een dingetje zijn.
Daar aangekomen zit je wat betreft de breedte het ruimst van dit trio (voorin trouwens ook), maar de benen hebben de minste ruimte, ook voorin. Wat betreft de hoofdruimte houdt de Mii het midden tussen de Picanto en de Space Star. Met onder meer lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem is -ie enerzijds wat uitbundiger uitgerust dan de Zuid-Koreaan, maar aan details als bijvoorbeeld de aangebouwde hoofdsteunen en de zijruitbediening, vanaf de bestuurderskant is het rechterraam niet te bedienen, zie je de beknibbeling. Da’s jammer, want de bouwkwaliteit is - net als bij de Picanto - oké. Waar de Mii vooral punten mee scoort, zijn zijn stabiele, volwassen rijeigenschappen. De S-795-ZS is ook nog eens voorzien van een sportonderstel, dus geef die 75 paardjes maar de sporen! Hij is wat sneller en stiller dan de Picanto, de Space Star scoort op deze punten nog wat beter, maar is dankzij het start/stopsysteem op papier even zuinig.
Signalement
Merk Seat
Type Mii 1.0 75 pk Style
Bouwjaar mei 2012
Kilometerstand 175.587
Vraagprijs €4.750
Waar te koop? RB Automobielen, Steenbergen
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc
Max. vermogen 55 kW/75 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 95 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 251 l/959 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1:23,8
0-100 km/h 13,2 s
Topsnelheid 172 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle - 2015 - 189.768 kilometer - €4.699
Net als de Picanto in een wit kleedje, maar een stuk jonger en met meer kilometers, dat is deze Mitsubishi Space Star. De Japanner is met 3,71 meter net een slagje groter dan de andere twee, waardoor je meer auto voor je gevoel krijgt. Het blijft bij een gevoel, want als het gaat om binnenruimte en kofferbak is -ie toch niet royaler. Dankzij zijn jeugdiger leeftijd heeft deze occasion nog wat meer moderne snuisterijen aan boord. Wat te denken van stoelverwarming, cruise- en climatecontrol, bandenspanningssensor, keyless entry/start, met leer bekleed stuur, regen- en lichtsensoren en ook hier navigatie. Voeg daarbij de grootste en krachtigste motor, respectievelijk 1.2-liter en 80 pk, waarmee de Space Star de rapste van het stel is, en het lijkt een uitgemaakte zaak wanneer je voor de keuze tussen deze drie staat. Lijkt, want de in Thailand gebouwde Space Star heeft ook minder prettige kanten die eigenlijk in één term samen te vatten zijn: een gebrek aan raffinement. Zo staat de kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen op een lager plan.
Op de advertentiefoto’s lijkt een en ander mee te vallen, maar van deze drie occasions vinden wij dat de Picanto het aantrekkelijkste en best geconserveerde interieur heeft. Dan het rijden. Stationair is de krachtbron nogal aanwezig - alsof de motorsteunen te soepel zijn en er op isolatiemateriaal is bezuinigd. Op snelheid klinkt de machine overigens best sportief. Het onderstel is vrij zacht afgesteld. Samen met het fatsoenlijke meubilair levert dat een comfortabele rit op, maar meer feedback tussen weg, wiel en stuur ware wenselijk. De Space Star komt beter tot zijn recht op slechte wegen dan onze biljartlakens, lijkt wel! Maar voor wie enkel droog van A naar B wil en voor dat doel zoveel mogelijk (compacte) auto voor zijn geld wil hebben, kan niet om hem heen.
Stoelverwarming in de Mitsubishi Space Star!
Signalement
Merk Mitsubishi
Type Space Star 1.2 Instyle
Bouwjaar augustus 2015
Kilometerstand 189.768
Vraagprijs €4.699
Waar te koop? Autobedrijf Cheap, Ridderkerk
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.193 cc
Max. vermogen (benzine) 59 kW/80 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel (benzine) 106 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 235 l/912 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1:23,3
0-100 km/h 11,7 s
Topsnelheid 180 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke van deze compacte, maar toch volwassen occasions past bij jou?
Samenvattend: met de Mitsubishi Space Star krijg je het meeste auto voor je munten, bovendien is hij de modernste van dit drietal. Maar aan raffinement komt -ie tekort. Dat raffinement heeft de Seat Mii wél, maar dat dit budgettair gezien ten koste van andere zaken ging, merk je hier en daar wel. Daardoor voelt de Picanto als geheel misschien nog wel het meest allround aan. Wat zou jouw keuze in de ooit omvangrijke miniklasse (o.a. Ka, Karl, ForTwo, Up, Citigo, C1, 108, Aygo Twingo, Panda, i10, Spark, Cuore, Pixo, Alto/Celerio …) zijn als je 5 mille te besteden hebt?