Volvo-topman: het is nu 'survival of the fittest'
Grote impact van importtarieven
De hoge importtarieven die de Verenigde Staten hebben ingesteld voor auto's die niet in de VS zijn gebouwd, zijn ook voor Volvo een flinke klap. Håkan Samuelsson, de onlangs aangetreden nieuwe topman van Volvo, bereidt zich voor op wat er gaat komen en zegt dat het tijd is om auto's te gaan produceren daar waar ze worden verkocht.
De bij Volvo teruggekeerde Håkan Samuelsson mag direct aan de bak. De Volvo-veteraan treedt aan in een periode waarin de auto-industrie volop in beweging is, onder meer doordat de VS een enorme importheffing van 25 procent hebben ingevoerd voor auto's die niet in de Verenigde Staten worden gebouwd. Volgens de bij Volvo teruggekeerde topman is het voor Volvo tijd voor heel ander beleid.
"De tijd waarin we dezelfde auto overal ter wereld ongeacht waar hij wordt gebouwd kunnen verkopen, is voorbij", zegt Samuelsson volgens Automotive News tijdens een presentatie voor aandeelhouders. Als Volvo dat niet doet, voorziet de topman grote problemen. "Het is daarbij belangrijk dat we de theorie van Darwin volgen en dat we ons sneller aanpassen dan onze concurrenten", aldus de CEO. Met andere woorden: als Volvo zich niet aanpast, overleeft het misschien niet. "Het is tijd voor Volvo om te excelleren in regionalisering. De importtarieven in de Verenigde Staten geven aan dat we auto's moeten bouwen waar we ze verkopen."
De Europese, Amerikaanse en Chinese afdelingen van Volvo krijgen volgens Håkan Samuelsson elk meer autonomie. Daarvoor zijn onder meer lokale fabrieken, toeleveringsketens én een grotere diversiteit in het productaanbod nodig. Of dat laatste betekent dat er daadwerkelijk nieuwe modellen voor deze afzonderlijke markten komen, is niet helder. Wél helder is dat Volvo zijn plannen wat betreft volledige elektrificatie niet gaan veranderen. "Ik ben ervan overtuigd dat wat andere fabrikanten een bedreiging vinden, voor ons een kans is. We hangen niet slechts elektromotoren in modellen die we al hebben", aldus de topman. Meer interessant nieuws: Samuelsson wil dat Volvo nauwer gaat samenwerken met moederbedrijf Geely, onder meer om de kosten verder terug te dringen.