Volvo S60 is los!

60-serie compleet

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 Polestar EngineeredVolvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 Polestar EngineeredVolvo S60
Volvo completeert de 60-serie met deze hagelnieuwe S60. Extra bijzonder: het is de eerste Volvo die in de Verenigde Staten zal worden gebouwd.

Binnen enkele jaren heeft Volvo praktisch zijn gehele modellengamma vernieuwd. Het merk presenteerde een nieuwe XC90, waarna de S90 en V90 volgden. Op dezelfde modulaire SPA-basis waarvan de 90-serie gebruikmaakt, parkeerde Volvo vervolgens de nieuwe XC60, een SUV die onlangs gezelschap kreeg van de nieuwe V60. Deze S60 maakt de 60-serie vooralsnog compleet!

Dankzij het nieuwe platform nam de wielbasis van de V60 ten opzichte van zijn voorganger met 9,6 centimeter toe tot 2,87 meter. De auto is 4,76 meter lang, 2,04 meter breed (inclusief zijspiegels, 1,85 meter zonder) en 1,43 meter hoog. Achterin kun je 442 liter kwijt. Het gewicht van de auto ligt, afhankelijk van de gekozen motorisering, op 1.680-2.020 kilo.

Net als de XC60, V60 en de drie modellen van de 90-serie krijgt ook de S60 in zijn binnenste het Sensus Connect-infotainmentsysteem gemonteerd, dat is ondergebracht in een verticaal georiënteerde unit die zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt.

Motoren

De nieuwe S60 is de eerste nieuwe Volvo die definitief niet beschikbaar komt met een dieselmotor. Wel valt er in Nederland te kiezen uit één benzine- en twee plug-in-versies die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. De T5, T6 Twin Engine AWD (340 pk) en T8 Polestar Engineered zijn vooralsnog de enige versies die naar Nederland komen.

Het internationale leveringsgamma is net iets uitgebreider. We doorlopen alle motoren die naar Europa komen. Met de 250 pk en 350 Nm sterke T5 lanceert de S60 zich in 6,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De top ligt op 230 km/h en er wordt geschakeld met, net als in alle andere versies, een automatische transmissies. Het gemiddeld verbruik ligt, volgens de WLTP-cyclus op 7,2-8,1 l/100 km. De T5 is voorwielaangedreven. De brandstofmotor is in alle gevallen trouwens een geblazen 2,0-liter grote viercilinder. Een benzinemotor uiteraard. Dan is er de T6 (als non-Twin Engine), een vierwielaangedreven en 310 pk en 400 Nm sterke versie waarbij de viercilinder dankzij een turbo én een supercharger net even krachtiger is. In 5,6 seconden bereik je er een snelheid van 100 km/h mee. Het versnellen houdt op bij 250 km/h. Dan zijn er nog de reguliere T8 en de T8 Polestar Engineered, de plug-ins van het stel. Bij de T8 is de verbrandingsmotor 303 pk en 400 Nm sterk, het blok wordt bijgestaan door een 87 pk en 240 Nm krachtige elektromotor. Het geheel is 390 pk en 640 Nm sterk. Je dendert er in 4,9 seconden mee naar een snelheid van 100 km/h. Ook hier ligt de top op 250 km/h.

Polestar

De Polestar Engineered is net als de reguliere T8 vierwielaangedreven. De benzinemotor levert dankzij de Polestar-behandeling 318 pk sterk. De elektromotor levert opnieuw 87 pk. Het totaalvermogen ligt op 405 pk en 670 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 4,7 seconden.

Die Polestar Engineered-versie krijgt niet alleen de beschikking over een setje extra paardenkrachten. Zo neemt Polestar zaken als de automaat, de ophanging en de (Brembo-) remmerij onder handen. Op optisch vlak is de Polestar Engineered-variant te herkennen aan speciale lichtmetalen wielen waarachter zich goudkleurige remklauwen schuilhouden. De nieuwe uitvoering krijgt een plek boven de R-Design in het gamma. In Nederland komt de S60 alleen als R-Design en als Polestar Engineered beschikbaar. Geen Inscription en Momentum dus voor de ons.

Veiligheidssystemen

Volvo brengt natuurlijk zaken als City Safety met een noodremsysteem naar de S60, een systeem dat zowel auto's en voetgangers als fietsers en dieren herkent. Nieuw is het gegeven dat het systeem ook tegemoetkomend verkeer registreert. Het inmiddels bekende Pilot Assist, dat van de S60 een semi-autonome auto maakt en werkt tot een snelheid van 130 km/h, is optioneel leverbaar. Hetzelfde geldt voor Cross Traffic Alert.

Waar de nieuwe V60 in Zweden wordt gebouwd, schroeft Volvo de nieuwe S60 in zijn splinternieuwe fabriek in het in de Amerikaanse staat South Carolina gelegen Charleston in elkaar. Het is de eerste Volvo die in de Verenigde Staten wordt gebouwd. Vanaf The States wordt de auto over de wereld verscheept.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (199)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.