Volvo P1800 Cyan is heerlijke Touring Car-restomod
De genen van de kampioen
Cyan Racing, het team dat Volvo in 2017 aan de titel hielp in het World Touring Car Championship, heeft zich uitgeleefd op de Volvo P1800. Het resultaat mag er zijn!
Met de Volvo S60 TC1 werd Cyan Racing in 2017 kampioen in het WTCC. Daarmee was voor het eerst een Volvo de succesvolste auto in het toerwagenkampioenschap. Met dat resultaat nog in hun achterhoofd, is Cyan Racing aan de slag gegaan met een waardig feestnummer. Deze P1800 Cyan is het resultaat. Een P1800 die van top tot teen onder handen is genomen.
Om te beginnen heeft men natuurlijk de van de Amazon afkomstige viercilinder uit de neus gehaald en daar een eigentijds Volvo-blok in teruggelepeld. Niet zomaar een motor, maar in beginsel dezelfde viercilinder als in de S60 TC1. Die heeft hier echter een groter slagvolume. In het geval van de P1800 is het een 2,0-liter, waar het in de WTCC-kampioen van 2017 een 1,6-liter was. Met net geen 420 pk is de van een turbo voorziene krachtbron ook een klap krachtiger. Volgens Cyan is de turbo zo afgesteld dat er een vrij lineaire opbouw van vermogen plaats heeft. Dit heeft men naar eigen zeggen gedaan om in ieder geval de karakteristieken van de motor nog enigszins in de buurt te houden van die van het origineel, al veegt deze daarmee uiteraard de vloer aan. Een handgeschakelde vijfbak dirigeert het vermogen via een koolstofvezel aandrijfas naar de 18-inch achterwielen. Die krijgen het heel wat meer te stellen dan voorheen.
Uiteraard kan de nieuwe krachtcentrale niet zomaar zijn werk lekker doen in een verder ongemoeid gelaten P1800, dus is men flink in de weer geweest. De auto werd onder andere uitgebouwd om een bredere spoorbreedte te kunnen creëren, kreeg een titanium rolkooi en nieuwe stabilisatorstangen voor en achter voor extra stijfheid, werd voorzien van een nieuwe ophanging met dubbele wishbones en kreeg voor en achter enorme remschijven met vier zuigers per remklauw. Remmen gebeurt overigens nog steeds zonder dat de auto waar nodig ingrijpt; ABS is niet van de partij. Alles om het lekker puur te houden. Voor het gemak werd ook de gehele carrosserie nieuw opgetrokken uit een combinatie van koolstofvezel en staal. De P1800 Cyan weegt mede daardoor al met al nog maar 990 kilo, bijna 200 kilo minder dan het origineel.
Je kunt wel stellen dat er maar weinig origineel is gebleven aan deze P1800, maar of dat erg is? Een bijzondere creatie is het zeker. Wat de precieze prestatiecijfers van deze bijzondere restomod zijn, laat Cyan Racing nog niet weten. Wel lijkt het erop dat er meerdere exemplaren gaan worden gebouwd. Prijzen en mogelijke persoonlijke aanpassingen zijn 'op aanvraag', meldt men. Reken er maar op dat je diep in de buidel moet tasten.