Volvo gaat bestuurders waarschuwen voor ongelukken

Voorbereiding op ellende

Volvo crashtest

Volvo introduceert een systeem dat automobilisten waarschuwt voor ongelukken die verderop zijn gebeurd. Dankzij Accident Ahead Alert vertelt je auto dat je extra moet opletten, terwijl hij je ook vertelt wáár het ongeluk heeft plaatsgevonden.

Volvo levert het Accident Ahead Alert-systeem binnenkort in modellen die vanaf 2016 op de markt zijn gekomen. Het werkt vrij eenvoudig: zodra de auto een seintje krijgt dat er verderop op jouw route een verkeersongeluk heeft plaatsgevonden, verschijnt er een melding op het dashboard. Daarmee word je als bestuurder dus eerder geattendeerd op een gevaarlijke situatie, waardoor je volgens experts van het automerk eerder (en dus beter) kunt anticiperen op wat er voor de auto gebeurt.

Hoewel soortgelijke functies al bestaan in diverse mobiele apps, waaronder Flitsmeister, en verschillende navigatieservices, is Volvo naar eigen zeggen de eerste autofabrikant die een dergelijk systeem in de auto zelf inbouwt. Dankzij Accident Ahead Alert wordt de kans op onveilige verkeerssituaties drastisch verkleind, zo claimen de veiligheidsexperts van de autofabrikant. Åsa Haglund staat aan het hoofd van Volvo Cars Safety Center in Zweden en was nauw betrokken bij de ontwikkeling. Zij verklaart aan het AD: "In zekere zin helpt Accident Ahead Alert om verder in de toekomst te kijken. Hoe eerder jij achter het stuur weet dat je snelheid moet minderen, hoe beter. Dat voorkomt bijvoorbeeld dat je op het laatste moment moet uitwijken, met alle gevolgen van dien. Ook laten onze studies zien dat het risico op een zogenoemd ‘vervolgongeluk’, bijvoorbeeld een kop-staartbotsing doordat iemand verongelukte voertuigen te laat opmerkt, duidelijk kleiner wordt.”

V2X

Het systeem dat Volvo met een aantal externe partners heeft ontwikkeld – het merk verklapt jammer genoeg niet welke partijen dat zijn – maakt gebruik van zogenoemde Vehicle-to-X-communicatie, kortweg V2X. Zodra een auto is verbonden met het internet (dan spreekt de auto-industrie over een connected car) kan deze in theorie informatie uitwisselen met andere ‘slimme’ auto’s, maar ook met ‘harde objecten’, zoals gebouwen. Ook kunnen de voertuigen dankzij een ingebouwd modem op afstand digitale informatie ontvangen vanuit verschillende instanties.

Het aantal connected cars neemt in rap tempo toe: onder meer auto’s van Mercedes-Benz, Hyundai/Kia en modellen van de Volkswagen Group hebben V2X aan boord. Die bedrijven gebruiken de technologie eveneens om voertuigen met elkaar te laten communiceren of bijvoorbeeld om te voorspellen hoe lang ‘slimme verkeerslichten’ nog op rood staan. Volvo zelf past het fenomeen al toe sinds 2016; op dit moment kunnen de modellen van het merk elkaar al ‘informeren’ over bijvoorbeeld gladde weersomstandigheden, mits je zelf toestemming geeft voor het delen van jouw (locatie)gegevens. Haglund: "Op dit moment rijden er al een half miljoen Volvo’s met die functionaliteit rond.”

Volvo V2X

Dankzij Vehicle-to-X-communicatie kunnen auto's en instanties realtime informatie met elkaar uitwisselen

Eerst in Denemarken, Nederland volgt

Volgens Åsa Haglund gaat het doorontwikkelde systeem van Volvo verder dan andere systemen die al leverbaar zijn, met name op het vlak van veiligheid, omdat Accident Ahead Alert ook realtime informatie van verkeersmanagementcentra verwerkt. "Om te zorgen dat de bestuurders in onze auto’s alleen een waarschuwing krijgen zodra het écht nodig is, moet onze informatie zo volledig en betrouwbaar mogelijk zijn. Je wilt natuurlijk geen overbodige meldingen krijgen; dat leidt af en zorgt er op termijn voor dat gebruikers de waarschuwingen minder serieus nemen.”

Dat is ook de reden, zo verklaart Haglund, dat het Volvo-systeem eerst alleen in Denemarken wordt geïntroduceerd. Daar werkt het merk samen met het Deense Vejdirektoratet en andere partners, die de krachten bundelen in het Data for Road Safety-platform. "We hebben vastgesteld dat het Deense systeem voor verkeersmonitoring technisch volwassen is en dat we daardoor de kwaliteitsborging kunnen garanderen. We hebben de juiste informatie nodig om het systeem goed te laten werken. Onder meer de wegbeheerder moet die foutloos met ons kunnen delen. We beginnen in Denemarken, maar hoewel ik nog geen datum kan noemen, volgt Nederland zo snel mogelijk.”

'Volvo staat als vanouds voor veiligheid’

De aankondiging van Volvo’s nieuwste systeem komt overigens op een opvallend moment. De laatste tijd krijgt het van oorsprong Zweedse concern steeds meer kritiek te verwerken, juist over de keuzes die het maakt op het gebied van veiligheid. Zo werd in de nieuwe EX30 het instrumentenpaneel voor de neus van de bestuurder wegbezuinigd. Ook een head-up display ontbreekt. Daardoor moet je als bestuurder je ogen onnodig vaak van het wegdek halen om te zien hoe hard je rijdt. Die misser leverde al heel wat kritiek op.

Geconfronteerd met die klachten reageert Volvo-veiligheidsexpert Åsa Haglund strijdlustig. "Ik las ook dat sommige mensen vinden dat Volvo zijn focus op veiligheid verliest. Laat ik het zo zeggen: Volvo zal zijn focus op veiligheid nóóit verliezen. We zijn altijd gebrand geweest op het maken van de veiligste auto die we kunnen maken en blijven pionieren op dat vlak. We zetten ons in op alle mogelijke manieren voor een veiliger situatie binnen en buiten onze auto’s.”

In die zin, beaamt Haglund, kun je de nieuwe ‘online veiligheidssystemen’ zien als een soort digitale versie van de driepuntsgordel die Volvo in 1959 patenteerde. "Die innovatie heeft ons merk toen meteen gedeeld met de rest van de auto-industrie en dat zou voor Accident Ahead Alert ook een optimaal resultaat zijn. Dit is echt een systeem dat we niet voor onszelf willen houden: hoe meer mensen hierbij betrokken zijn, hoe beter het wordt. Om de wegen voor iedereen veiliger te maken, vragen we meer wegbeheerders om anonieme gegevens over verkeersongevallen te delen en moedigen we andere autofabrikanten aan om samen soortgelijke technologieën aan te bieden.”

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.