Volvo ES90: vanaf €69.995, 700 kilometer actieradius en het begin van een nieuw tijdperk

Zet met 800 volt de EX90 meteen op achterstand

176 reacties

Video

De Volvo ES90 gaat zowel de S90 als de V90 overbodig maken. Het ligt in de lijn der verwachting dat de ES90 een EX90 met andere koets is, maar niets is minder waar. Deze ‘family fastback’ heeft een paar ingrijpende vernieuwingen onder de kap.

De Volvo S90 en V90 zijn aan het eind van hun levenscyclus gekomen en dat betekent dat Volvo een opvolger in de coulissen klaar heeft staan. Inderdaad, één opvolger, want zoals de vlag er nu bijhangt, moet de Volvo ES90 de S90 én V90 overbodig maken. Om dat te doen heeft Volvo een lel van een koets op wielen gezet. De ES90 heeft een wielbasis van 310 cm, anderhalf meer dan de S90, waarop hij 2 cm langer, 4 cm breder en – hou je vast – 11 cm hoger is. Verder is hij sedan noch stationcar, maar hatchback, waar de marketeers in Göteborg het etiket ‘family fastback’ op hebben geplakt. Interieurruimte spelde dan ook een prominente rol bij de ontwikkeling en Volvo gaat prat op een hoge zit à la cross-over.

Volvo ES90

Heel anders dan EX90

Nou hebben we onlangs kennis gemaakt met een nagelnieuwe Volvo EX90, die er net als de ES90 in drie, gelijk genaamde motoriseringen is en dan lijkt het redelijk veilig te veronderstellen dat de ES90 een EX90 met andere koets is. Maar niets is minder waar. De ES90 is technisch heel anders dan de EX90. Sterker nog, kritisch beschouwd zet de ES90 zijn grote broer technologisch op achterstand. Dit is namelijk de eerste Volvo met 800V in plaats van 400 en een aanzienlijk snellere rekenmodule; dit is het nieuwe normaal. Sterk, precies dat hoorden we een week geleden bij BMW over de Neue Klasse. Je zou kunnen zeggen dat we hier de Zweedse Neue Klasse te pakken hebben, de Ny Klass. Of moeten we Sheen Je zeggen?
Maar laten we, voordat we in de techniek duiken, eerst een rondje om de auto lopen.

Lel van een auto

Je hebt geen meetlint nodig om te zien dat de ES90 groot is. Het is echt een lel van een auto en nu zien wij hem nog helemaal alleen in een gigantische, verder helemaal lege fotostudio. Tussen andere auto’s moet het een indrukwekkende verschijning zijn. Daarmee is het ranke, gestrekte van zijn voorgangers echter wel om zeep. Aan deze lijnen is weinig subtiel. Een opvallend detail aan de achterkant is de verticale verlichting aan weerszijden van de C-stijlen. Aan de voorkant is het de lidarbehuizing die meteen de aandacht trekt. Hou hoger de lidar zit, hoe verder hij kan kijken. Begrijpelijk dus, maar mooi is anders. Het interieur is licht en opgeruimd, de afwerking van hoge kwaliteit.

Volvo ES90

Tot 870 Nm

De ES90 komt er in drie motoriseringen. De instapper is de Single Motor, die 245 kW (333 pk) en 480 Nm levert. Daarmee gaat hij in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h. De Twin Motor heeft 200 kW achter en 130 kW voor, wat een systeemvermogen van 330 kW (449 pk) en een koppel van 670 Nm oplevert. De 0 – 110 km/h-sprint kost 5,5 seconden. De topper is de Twin Motor Performance, met 280 kW achter en 220 kW voor, samen 500 kW (680 pk) en 870 Nm. Deze versie zit na 4,0 seconden op de 100 km/h. Voor alle drie geldt de bij Volvo bedrijfspolicy van 180 km/h begrensd.

De achterwielaangedreven ES90 heeft 92 kWh (88 netto) onder de vloer. Laden gaat met maximaal 300 kW, waarmee je in 10 minuten 275 nieuwe kilometers binnen slurpt en een actieradius van 650 km WLTP hebt. Beide Twin Motors hebben een accupakket van 106 kWh (102 netto) en laden met maximaal 350 kW, goed voor 300 km in 10 minuten. De WLTP-cyclus wees 700 km actieradius uit voor beide vierwielaandrijvers.

Vanaf €69.995

Ook wat betreft uitrustingsniveau zijn er drie vakjes aan te vinken. De Core is de eenvoudigste. Hij kost met de lichtste motorisering €69.995 en heeft standaard onder meer klimaatregeling met vier zones, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen voor, tien luidsprekers, panoramadak, elektrisch bediende achterklep, 20-inch wielen en led-matrixverlichting. Voor €4.000 meer sleep je de Plus in de wacht die bovenop bovengenoemde zaken onder meer head-up display, elektrische stuurverstelling, stoelverwarming achter, verstelbare zittingen en lendensteunen voor en veertien Bose luidsprekers heeft. Nóg €7.000 over? Verwen jezelf dan met de Ultra: 360 graden camera, soft close portieren, stoelverwarming en -ventilatie voor en achter, een luxe middenarmsteun, elektrisch verstelbare rugleuning achter, 21-inch wielen, luchtvering, massagefunctie voor, HD-pixel koplampen en een elektronisch dimbaar panoramadak. De Twin Motor is er voor €85.995, als Ultra. De Performance kost minimaal €91.495, eveneens als Ultra. Let op: eerder meldden we dat de beide motoriseringen met vierwielaandrijving ook leverbaar gaan worden als Plus, Volvo heeft inmiddels besloten dat die er allleen als Ultra komen.

Volvo ES90

Volvo wil met de ES90 vooral gaan concurreren met de BMW i5, de Mercedes-Benz EQE en de Audi A6 eTron. In september mogen we gaan rijden en dan kunnen we je ook vertellen hoe dat is. Wil je het zelf ervaren, dan moet je in december een paar uurtjes in je agenda blocken, dan staat de ES90 bij de dealers. De Volvo ES90 wordt vanaf het derde kwartaal gebouwd in het Chinese Chengdu.

Volvo ES90
Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90Volvo ES90

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (176)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.