Volvo en Stellantis willen meer auto’s in VS bouwen om Trump-heffingen
Het lijkt te werken
Stellantis en Volvo bevinden zich naar verluidt onder de autobouwers die meer auto’s willen gaan bouwen in de Verenigde Staten om president Trumps hoge importheffingen te ontlopen.
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt met forse importheffingen voor auto’s die buiten de VS worden gebouwd. Niet alleen China is het haasje – dat was dat land al – maar ook Europa en zelfs Canada en Mexico komen met enige vertraging hoogstwaarschijnlijk aan de beurt. Of de heffing op Europese auto’s zo stevig zal zijn als wat Canada en Mexico boven het hoofd hangt, namelijk 25 procent, is nog niet duidelijk. Een stijging van de huidige 2,5 naar minimaal 10 procent is volgens Autonews.com wel voor de hand liggend. Dat lijk inderdaad niet gek, aangezien Europa op auto’s uit Amerika ook dat tarief hanteert.
Hoe dan ook, autobouwers zullen hun klanten meer moeten laten betalen óf zich aanpassen. Volgens datzelfde Automotive News zijn Volvo en Stellantis van plan zich vooral op dat laatste te storten. Volvo heeft al een grote autofabriek in de VS en zou in die fabriek in Charleston nog capaciteit hebben om de productie verder op te voeren. Daarbij zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de ES90 daar naast de EX90 en Polestar 3 van de band gaat lopen, maar Volvo zou ook overwegen om de kleine EX30 toch maar in de VS te gaan bouwen in plaats van hem te importeren vanuit Europa.
Stellantis, dat we in Europa kennen van Peugeot, Opel en Citroën en in Amerika vooral scoort met merken als Ram, Jeep en Dodge, speelt naar verluidt met soortgelijke plannen. Stellantis houdt zijn Europese en Amerikaanse activiteiten doorgaans goed gescheiden, maar heeft wel grote fabrieken in Canada en Mexico. Volgens Automotive News komt ongeveer veertig procent van de in de VS verkochte auto’s van Stellantis uit een van die landen. Stellantis zegt achter Trumps doelen voor de Amerikaanse werkgelegenheid te staan en zou daarom van plan zijn om meer productie naar de VS te verplaatsen.
PRIVATE LEASE Volvo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V70 2.0 D4 Classic Edition, adaptive cruise
- 2016
- 179.692 km

Volvo XC40 1.5 T3 | Pano | Navi | ACC | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Apple Carplay |
- 2019
- 108.626 km

Volvo V60 2.0 B4 211PK PLUS DARK |19" 5-MULTI SPAAKS BLACK DIAMOND CUT LICHTMETALEN VELGEN | PILOT ASSIST | REMOTE START | APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO | NAVIGATIE BY GOOGLE | DRAADLOZE TELEFOONLADER | PARK ASSIST - ACHTERUITRIJCAMERA EN PAKEERSENSOREN VOOR + ACHTER | ADAPTIEVE CRUISECONTROL | R-DESIGN BEKLEDING MET NAPPA LEDER I.C.M. OPEN GRID TEXTIEL | POWERSEATS - BEIDE VOORSTOELEN ELEKTRISCH VERSTELBAAR MET GEHEUGENFUNCTIE | STOELVERWARMING | SFEERVERLICHTING | LIGHTING PACK - FULL LED KOPLAMPEN MET ACTIEF GROOTLICHT EN KOPLAMPSPROEIERS | LED MISTLAMPEN | INTELLSAFE SURROUND MET O.A. DODEHOEK BEWAKING | 4 ZONE ELECTRONIC CLIMATE CONTROL MET TOUCHSCREENBEDIENING ACHTER | ELEKTRISCH BEDIENBARE ACHTERKLEP | VOLVO HIGH PERFORMANCE AUDIO | GLANZEND ZWARTE RAAMOMLIJSTING EN SPIEGELKAPPEN | GLANZEND ZWARTE DAKRAILS EN GRILLE | VOOR EN ACHTERBUMPER IN SPORTUITVOERING | EXTRA GETINTE RUITEN ACHTER | ZWARTE HEMELBEKLEDING |
- 2022
- 38.976 km
Lees ook

Volvo ES90 en EX90 vanaf nu zonder lidar: leveringprobleem en compensatie

Op deze ultrabrute Volvo XC90 zagen we elandlogo voor ‘t eerst, maar steigeren deed hij nog niet

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?

