Volvo EM90: elektrische MPV met 740 kilometer bereik

Gemiste kans?

Volvo EM90
Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90Volvo EM90

Met een elektrische MPV doe je als autofabrikant tegenwoordig goede zaken. Althans, in China. Precies daarom brengt Volvo in China een dergelijke elektrische ruimtereus op de markt. Dit is de elektrische Volvo EM90!

In Europa moet je MPV's volgens het traditionele recept met een vergrootglas zoeken. Elektrische MPV's zijn nóg zeldzamer. Volkswagen levert de elektrische ID Buzz en benadert daarmee het concept van de klassieke ruimtereuzen van weleer, al is ook dat ID-model een personenautoversie van een bedrijfswagen. In onder meer de Verenigde Staten en in diverse Aziatische landen is er wat MPV's betreft veel meer keuze, vooral in China. Daar leveren diverse fabrikanten zelfs elektrische MPV's. Vandaag komt Volvo met zo'n model. Dit is de elektrische Volvo EM90, een MPV die - helaas? - niet naar Europa komt.

Zeekr 009

De Zeekr 009 waarvan de Volvo EM90 een zustermodel is.

De EM90 is feitelijk Volvo's versie van de 009, een elektrische MPV van zustermerk Zeekr. Volvo zet de EM90 in de markt als een premium-MPV, een auto waarin je volgens het merk moet kunnen ontspannen en "tijd met je geliefden kunt doorbrengen." De EM90 moet zijn inzittenden zich dan ook vooral laten thuisvoelen. Geen sportieve aspiraties voor de EM90. Ruimte, comfort en een huislijke sfeer stonden tijdens de ontwikkeling hoog op het priorioteitenlijstje.

Volvo EM90

Volvo EM90.

En profil komt de Volvo EM90 zeer sterk overeen met zijn zustermodel van Zeekr. kijk maar eens naar de raampartij. Moederbedrijf Geely heeft de EM90 wel een typisch Volvo-front gegeven waarmee de familiebanden met de EX30 en EX90 worden gelegd. We zien Volvo-kenmerkende en met gesegmenteerde led-verlichting opgevulde 'Thor-hamer'-koplampen en een werkelijk enorm dicht paneel met daarop een gigantisch Volvo-logo. Dit paneel - dat enigszins op een grille moet lijken - is gelardeerd met ledlampjes. Zelfs het Volvo-logo is verlicht. Ook de bilpartij is anders dan die van de Zeekr 009, al zie je in de vorm van de achterlichten wel delen van die auto terug. Net als bij de EX30 en EX90 duikt een deel van de koplampen de raamstijlen in. Een verschil met de 009.

Volvo EM90

Volvo EM90.

De Volvo EM90 is 5,21 meter lang, 2,02 meter breed en 1,86 meter hoog. De wielbasis bedraagt een riante 3,2 meter. In de bodem zit een flink accupakket met een capaciteit van 116 kWh. Die voorziet een 272 pk sterke elektromotor van stroom. Die combinatie levert de balzaal een elektrisch bereik op van 738 kilometer. Let wel: dat is vastgesteld volgens de Chinese CLTC-methode die afwijkt van de WLTP-cyclus. In 8,3 seconden zoemt het meer dan 2.500 kilo wegende gevaarte vanuit stilstand naar 100 km/h. Bi-directioneel laden behoort tot de mogelijkheden.

Volgens Volvo is de EM90 - die is uitgerust met een uitgebreid pakket camera's, lidars en radars - vanbinnen dankzij noise cancelling-technologie bijzonder stil. Meer verwennerij is afkomstig van luchtvering en diverse lekkernijen, zoals een uitgebreid audiosysteem, uitgebreid verstelbaar meubilair - compleet met voetenbankjes - en een 15,4-inch infotainmentscherm. Maar er is meer. Zo genieten de achterpassagiers van een uitklapbaar 15,6-inch display dat aan het plafond is gemonteerd.

Volvo meldt dat de EM90 eerst in China op de markt komt. De Nederlandse importeur vertelde eerder aan AutoWeek dat de Volvo EM90 niet naar Nederland komt. Een gemiste kans?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (148)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.