Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volledig zicht rondom

Volledig zicht rondom
  • Nieuws
19 april 2001 om 09:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bijna alle botsingen die ontstaan bij het wisselen van rijbaan worden veroorzaakt doordat de bestuurder zich niet bewust is van het andere voertuig in zijn nabijheid. Conclusie: de ideale auto moet zijn bestuurder dus compleet zicht in alle richtingen bieden. Ford werkt daaraan met videobeelden in de CamCar.

Bijna alle botsingen die ontstaan bij het wisselen van rijbaan worden veroorzaakt doordat de bestuurder zich niet bewust is van het andere voertuig in zijn nabijheid. Conclusie: de ideale auto moet zijn bestuurder dus compleet zicht in alle richtingen bieden. Ford werkt daaraan met videobeelden in de CamCar.

Al geruime tijd laten fabrikanten dan ook in hun concept cars zien dat ze de buitenspiegels zouden willen vervangen door videocamera's. Die beslaan niet alleen een groter gebied dan buitenspiegels, ze zijn bovendien niet afhankelijk van een goede afstelling, of een andere zit van de bestuurder.
Ford is druk bezig om in zijn CamCar te onderzoeken op welke manieren het zicht van de bestuurder kan worden verbeterd. De CamCar maakt gebruik van minuscuul kleine videocameraatjes, waarvan het beeld wordt geprojecteerd op drie monitoren in het instrumentenpaneel. Indien gewenst veranderen de beelden op deze monitoren om afhankelijk van de individuele situatie de belangrijkste informatie te geven.
Bij de term 'blinde hoek' denken de meeste chauffeurs aan het gebied in de naastgelegen rijbaan, net achter de linker schouder. Maar een veel groter gebied kan 'blind' zijn als de bestuurder dicht achter een grote truck of een bestelbusje rijdt en dat kan belangrijke gevolgen hebben voor de veiligheid. Een bestuurder kan immers niet zien of voetgangers of fietsers zich op de rijbaan dreigen te begeven en evenmin of auto's zich vóór het obstakel (gaan) invoegen.
Het TrafficView systeem in de CamCar maakt gebruik van twee videocamera's ter grootte van een potlood - één aan elke kant van de auto - waarmee je letterlijk óm het obstakel heen kunt kijken. Ze beslaan een zichthoek van 22 graden, ofwel het equivalent van een zicht van 116 meter breed op 300 meter.
Normaal gesproken zie je op de twee buitenste schermen in het instrumentenpaneel beelden achterwaarts en schuin opzij, maar als de bestuurder voorbij een groot voertuig vóór hem wil kijken, kan hij de camera's in plaats van achteruit door een druk op de knop vooruit laten kijken.
Het tweede component van het TrafficView systeem bestaat uit twee camera's die constant achterwaarts beeld bieden op de rijbanen naast de auto. De hoek die ze elk beslaan is 49 graden, ofwel twee maal zo groot als van een conventionele buitenspiegel. De beelden worden normaal gesproken op de buitenste twee monitoren weergegeven.
Het zicht pal achteruit in de CamCar komt van vier micro camera's die achterin de auto zijn geplaatst. Ze beslaan samen een breed gebied van de weg achter de auto. De beelden worden door een computer gecombineerd tot een panoramisch zicht achteruit met een hoek va 160 graden, veel breder dan bij een normale achteruitkijkspiegel.
Als de bestuurder van de CamCar 's nachts het zicht naar achteren wil zien, schakelt het centrale display over op de NightEye camera. Die geeft een gedetailleerd beeld van het gebied direct achter de auto en heeft heel weinig licht nodig (voor de kenners: .004 lux). De bestuurder kan aan de hand van een tweede camera zien hoe hoog het obstakel zit ten opzichte van de bumper.
Dergelijke geavanceerde video camera's kunnen de basis gaan vormen voor een uitgebreid veiligheidssysteem ter voorkoming van botsingen. Het achterwaartse panoramische zicht wordt verkregen met beelden die 30 keer per seconde worden vernieuwd en die gebruikt zouden kunnen worden bij het meten van afstanden en bewegingen.

(Henny Hemmes)

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden