Volkswagen wil dat EU CO2-eisen versoepelt: heftige boetes dreigen

CO2-uitstoot moet met 15 procent omlaag

Volkswagen Golf facelift gelekt

Per 2025 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van autobouwers flink omlaag in Europa. Volgens Volkswagen Group-CEO Oliver Blume zijn de eisen onrealistisch, onder meer omdat de EV-adaptatie niet zo soepel loopt als gehoopt.

Als gewone consument kan het je zomaar ontgaan, maar voor autobouwers is 1 januari 2025 een datum van levensbelang. Met ingang van volgend jaar moet het vlootgemiddelde van autofabrikanten op het gebied van CO2 immers 93,6 gram per kilometer bedragen, tegen 95 gram nu. Belangrijker is dat die 93,6 gram is gebaseerd op de strengere WLTP-testmethode, terwijl de in 2020 ingestelde limiet van 95 gram nog op basis van de soepeler NEDC-methode mocht worden vastgesteld. In de praktijk betekent dit dat Europese autobouwers de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte auto’s (verkochte, niet ‘aangeboden’) forser moeten verlagen dan het CO2-cijfertje zelf doet vermoeden. In het geval van Volkswagen gaat het bijvoorbeeld om een daling van 15 procent, berekent de onvolprezen cijferfabriek Jato Dynamics.

Volkswagen-CEO Blume zou van mening zijn dat de nieuwe eisen onder de huidige omstandigheden niet realistisch zijn. Om een dusdanig laag CO2-gemiddelde te halen is het noodzakelijk dat er veel volledig elektrische auto’s worden verkocht, en juist daar zou de spreekwoordelijke schoen wringen. “Het slaat nergens op dat de auto-industrie forse boetes moet betalen als de randvoorwaarden voor het opvoeren van de EV-productie er niet zijn”, zegt Blume volgens Bloomberg. Hij roept op om de situatie in de verschillende EU-landen goed tegen het licht te houden en op basis daarvan de CO2-doelen aan te passen. Lees:  te versoepelen. Een autobouwer kan immers zoveel EV’s presenteren als het maar wil, maar mensen moeten ze wel kopen om de doelen te kunnen halen.

Dat Blume niet blij is met de veranderende maatregelen is vanuit zijn positie niet onbegrijpelijk, want Volkswagen stevent net als andere autobouwers op enorme boetes af als het de doelen niet haalt. De straf ligt op 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal in Europa geregistreerde auto’s in de betreffende periode. Blume is niet de enige topman uit de autobranche die het aandurft om zijn ongenoegen te uiten over strenge regels. In dezelfde categorie vinden we  geregeld Stellantis-baas Carlos Tavares terug, die de regelgeving in de EU eerder omschreef als een manier om de auto voor gewone mensen onbereikbaar te maken. Tavares liet zich eerder al negatief uit over de nieuwe Euro 7-uitstootnorm, maar die moeten we niet verwarren met de CO2-targets. Euro 7 gaat over de uitstoot van schadelijke stoffen als NOx, de CO2-doelen zijn los daarvan vastgesteld.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (150)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.