
Audi rijdt Dakar 2022 met heftig prototype
Audi gaat met een elektrisch prototype deelnemen aan de Dakar Rally 2022! Het merk stopt wel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Volkswagen trekt de stekker uit Volkswagen Motorsport. Het opheffen van de autosportafdeling is onderdeel van een reorganisatie, het personeel wordt ondergebracht op diverse afdelingen binnen de Volkswagen Group. Uiteindelijk moet hun opgedane technische kennis de EV's van Volkswagen verder gaan verbeteren.
Het opdoeken van de autosportafdeling van Volkswagen is uiteraard niet zonder reden. Wolfsburg wil marktleider worden op het gebied van EV's en daarvoor zijn alle hens aan dek nodig. Volkswagen Motorsport hield zich vorig jaar vooral bezig met de ID.R, een 680 pk sterke racer waarmee het diverse records binnen sleepte. Bij de afdeling werken 169 mensen, die Volkswagen nu dus elders binnen de groep onder brengt. Zij moeten met hun expertise verder bijdragen aan de ontwikkeling van de ID-modellen. Hoe Volkswagen het personeel precies gaat verdelen, blijft onder de pet.
Volkswagen Motorsport heeft een succesvolle historie. De autosportafdeling boekte van 2009 tot 2011 drie overwinningen in de Dakar Rally met de Touareg, won vier titels in het World Rally Championship met de Polo R WRC en twee titels in het wereldwijde toerwagenkampioenschap met de Golf GTI. Daarnaast heeft de Polo het de afgelopen drie jaar niet onverdienstelijk gedaan in de Rallycross met drie wereldbekers. In 2018 kwam men op de proppen met de volledig elektrische ID.R, waarmee Volkswagen in totaal vijf records in handen heeft. Overigens blijft Volkswagen nog wel gewoon onderdelen leveren voor de Polo GTI R5 en de Golf GTI TCR. De productie van de Polo GTI R5 eindigt aan het eind van dit jaar.
Binnen de Volkswagen Group blijven Audi en Porsche wel actief in de racerij. Audi gaat met een volledig elektrisch rallykanon meedoen aan de Dakar Rally en keert terug naar Le Mans, maar stopt in de Formule E. Porsche blijft in die laatste raceklasse wel actief, verder bouwt dat merk natuurlijk nog raceauto's als de 911 RSR en GT3 Cup.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.