Volkswagen Teramont Pro: grootste SUV op MQB-basis

Groot, groter, Teramont Pro

Volkswagen Teramont Pro
Volkswagen Teramont ProVolkswagen Teramont ProVolkswagen Teramont ProVolkswagen Teramont ProVolkswagen Teramont Pro

Vind je de huidige Volkswagen Atlas/Teramont-tweeling onnodig groot? Berg je dan maar. Dit is de Volkswagen Teramont Pro en die is nóg groter. Het is het grootste model met MQB-techniek onder zijn plaatwerk.

Wie het autonieuws op AutoWeek al enige tijd volgt, is ongetwijfeld bekend met de Volkswagen Atlas en Teramont. Feitelijk is dat slechts één model, waarbij de Atlas in de Verenigde Staten en de Teramont in China wordt gevoerd. De Taramont is daarbij ook leverbaar als Teramont X met een sterker aflopende daklijn, een variant die in de VS weer Atlas Cross Sport heet. Met een wagenlegnte van 5,04 meter is het Atlas/Teramont-duo groter dan de Touareg. Maar niet duurder. Waar de Touareg zijn MLB Evo-platform deelt met onder meer de Porsche Cayenne en Bentley Bentayga, staan de Atlas en Teramont op de goedkopere MQB-basis. Tot voor kort waren de Teramont en Atlas bijna de grootste SUV-achtigen op dat stuk modulaire techniek. Ze moesten enkel deze 5,15 meter (5.152 mm) lange Talagon boven zich te dulden. De Chinese joint-venture SAIC Volkswagen komt binnenkort met een nieuwe Teramont die daar íets overheen gaat. Dit is de Volkswagen Teramont Pro.

De huidige Volkswagen Teramont.

Volkswagen heeft de Teramont Pro nog niet zelf onthuld. AutoWeek heeft de foto's van de nieuwe SUV opgedoken uit de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie. De platen gaan digitaal vergezeld van de eerste specificaties. Zo weten we dat de Teramont Pro 5,19 meter lang, 1,99 meter en 1,79 meter hoog is. Zijn wielbasis bedraagt 2,98 meter. Het grootste MQB-model is de Teramont Pro niet, want dat is de meer MPV-achtige en 5,35 meter lange Volkswagen Viloran.

De Volkswagen Teramont Pro zal in China naar verwachting nog even naast de reguliere Teramont in het programma blijven, maar zal het stokje op termijn van die inmiddels zeven jaar oude SUV overnemen. Helemaal nieuw is het platform dus niet, maar de koets is dat wél. De SUV heeft in de portieren verzonken handgrepen en een relatief hoekig front. Er komen versies met en zonder R-Line-optiek. Verder weten we dat er in China in ieder geval een 272 pk sterke 2.0 TSI in de SUV komt te liggen.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.