Volkswagen mikt op 2028 voor ‘Software Defined Vehicles’
Het kan altijd 'erger'
Het is een term die we mondjesmaat tegenkomen in autoland: ‘Software Defined Vehicles’, ofwel SDV’s. Voor Volkswagen moet het in 2028 gaan gebeuren, met een grote rol voor premiumdochter Audi.
Renault en Hyundai gebruikten eerder de afkorting SDV, wat staat voor Software Defined Vehicles, ofwel voertuigen waarbij de software belangrijker is dan de hardware. Concreet moeten we dan denken aan auto’s die gedurende een langere periode (‘lifetime’, wat dat dan ook is) kunnen worden geüpgraded, maar ook kunnen worden voorzien van opties die eerder niet mogelijk waren. Een centraal, softwarematig platform speelt in deze voertuigen een minstens zo grote rol als het fysieke, vierwielige platform en je zou SDV’s dan ook kunnen omschrijven als smartphones op wielen.
Inderdaad, daar zijn we afgaande op de overdaad aan schermen en digitale functies in huidige auto’s al hard naar op weg. Onder meer Renault, Hyundai en Volkswagen kijken echter verder, en zien ergens aan de horizon de échte SDV opdoemen. Tijdens een presentatie van financiële resultaten zou CEO Blume hebben aangegeven dat de eerste echte SDV binnen de Volkswagen Groep zich in 2028 moet aandienen. De sterke focus op software moet vooral tot stand komen binnen een speciaal daarvoor opgerichte ‘Software defined Vehicle Hub’, een onderdeel van Audi. Wollig en abstract? Ja, maar daar moet uiterlijk in 2028 verandering in komen.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Bekleding, leder 'Vienna' incl. stoelventilatie en elektrische bestuurderstoel
- 2025
- 15 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Clubsport Pano H&K Hud IQ Memory Vol Opties
- 2021
- 89.640 km

Volkswagen Polo 1.0 MPI Edition
- 2025
- 8.855 km
Lees ook

Eerste blik op Volkswagen T-Roc R: meer vermogen, Akrapovic, maar…

Japan vs Duitsland: deze sportievelingen stijgen het meest in waarde

Test: Audi E-Tron GT Quattro - Instapper diskwalificeert op verstand elke andere versie

€5.000 toch nog te duur voor een eerste auto? Deze occasions koop je voor €3.000





