Volkswagen keurt TDI's officieel goed voor biodiesel
Onderdeel van uitstootreductie
Volkswagen zet momenteel vol in op elektrificatie, maar laat de verbrandingsmotor vooralsnog niet links liggen. De autofabrikant uit Wolfsburg keurt zijn laatste lichting viercilinder dieselmotoren namelijk officieel goed voor het gebruik van biodiesel. Daarnaast zegt Volkswagen de verbrandingsmotor de komende jaren nog verder te blijven ontwikkelen.
Voor het reduceren van de totale CO2-uitstoot leunt Volkswagen niet alleen maar op zijn uitdijende elektrische vloot. In 2030 moet de totale CO2-uitstoot van de Europese vloot met 40 procent afgenomen zijn ten opzichte van 2018. Ondanks het feit dat de woorden 'Volkswagen' en 'diesel' in de beeldvorming niet meer lekker samen gaan, blijven de Duitsers schaven aan de TDI. De viercilinder diesels zijn vanaf juni goedgekeurd voor het gebruik van 'paraffinic fuels', een verzamelnaam voor verschillende soorten biodiesel. Die zijn vandaag de dag al op de markt, onder meer onder de namen C.A.R.E diesel, NEXTBTL en HVO.
Volkswagen benadrukt dat het gebruik van biodiesel als het gaat om de reductie in CO2-uitstoot vooral zin heeft voor bedrijven met een wagenpark dat nog deels bestaat uit auto's met een verbrandingsmotor. Naast de biodiesel wordt ook gewerkt aan synthetische diesel, waaronder 'Gas to Liquid' GtL-diesel. Of die brandstoffen ook daadwerkelijk gaan bijdragen aan de beoogde uitstootwinst, valt echter te betwijfelen.