'Volkswagen ID2 komt later wegens soepelere regels voor brandstofauto's'
Minder noodzaak?
Het lijkt erop dat de compacte, elektrische Volkswagen ID2 wat later komt dan verwacht, vanwege soepelere regels voor auto's met verbrandingsmotoren.
Diverse autofabrikanten bereiden zich voor op de komst van kleinere en betaalbaardere elektrische auto's. Zo ook Volkswagen, dat onder meer de ID2 in de pijplijn heeft zitten. Die EV van Polo-formaat, die met zijn uiterlijk voortborduurt op de ID.2All Concept van begin vorig jaar, zou aanvankelijk in 2025 de gelederen komen versterken. Zo'n vaart loopt het niet, zo heeft Auto, Motor und Sport begrepen. De vertraging lijkt een bewuste keuze te zijn.
Het Duitse medium stelt dat Volkswagen de strategie heeft herzien omdat er sinds kort een versoepeling van de door veel autofabrikanten zo gevreesde Euro 7-regels op tafel ligt. Daardoor zou tot 2030 de huidige generatie brandstofmotoren voldoen aan de uitstootnormen, waarmee de Volkswagen Polo een langer leven is beschoren. Er is zodoende wat minder haast geboden bij het aanbieden van een elektrisch alternatief. Dat betekent niet dat de ID2 pas in 2030 het stokje overneemt. Volgens AMuS is de grootschalige productie van de ID2 van 2025 naar 2026 geschoven in de planning. Mogelijk vindt de introductie wel plaats in 2025, maar pas een jaar later zou de ID2 in groten getale op de weg verschijnen.
2026 wordt in dat geval het jaar om rood te omcirkelen als je geïnteresseerd bent in betaalbaardere ID's, want dan verschijnt tevens de 'SUV-broer' van de ID2. Dat model verhoudt zich tot de ID2 zoals de T-Cross tot de Polo. Verder zit er een nóg kleinere ID in het vat die zijn pijlen richt op de Dacia Spring. Die mogelijk ID1 geheten EV zou eveneens in 2026 kunnen verschijnen.