Volkswagen ID1 wordt één van de goedkoopste elektrische auto's - Vooruitblik
De tweede trede omlaag
De kleinste en goedkoopste elektrische Volkswagen op de markt is nog altijd de eind 2019 gepresenteerde ID3. Daarin komt in twee stappen verandering, want na de ID2 volgt er nog een Volkswagen ID1. Voor zo’n €20.000!
Highlights
- Elektrische Volkswagen voor ongeveer €20.000
- Concurrent ë-C3, Twingo en Spring
- Komt in 2027
Sinds de recente introductie van een nieuwe Pure-uitvoering is de Volkswagen ID3 in één klap €4.000 voordeliger geworden. Maar zelfs deze instapper kost nog altijd een lieve €35.990 en dat is toch een bak geld. Dat het goedkoper kan, bewijzen steeds meer autofabrikanten. De Dacia Spring blijft na zijn ingrijpende facelift onder de €20.000 en Citroën verbaasde vriend en vijand door met de ë-C3 voor nauwelijks minder geld veel meer auto te bieden.
Van de tot nu toe krap €25.000 kostende ë-C3 komt ook een versie van zo’n 20 mille op de markt en op basis van zijn Smart Car-platform volgen er nog heel wat betaalbare EV’s bij moederbedrijf Stellantis. Elders in Frankrijk heeft Renault net de 5 gepresenteerd – vanaf €25.000 – en volgt er binnenkort een elektrische Renault Twingo, die al voor €20.000 van jou moet kunnen zijn. Ondertussen doet Hyundai lekker mee met de Inster, ook een compact en enigszins SUV-achtig modelletje van (vermoedelijk) rond de €25.000. Hoewel voor Chinese merken de inmiddels ingevoerde importheffing roet in het eten kan gooien, is een MG 4 nog steeds zeer betaalbaar en is er bij onder meer Voyah en BYD zicht op kleinere, goedkopere EV’s dan er tot nu toe verkrijgbaar waren.
Entry
Wereldwijd lijken autofabrikanten er van overtuigd dat er op het gebied van betaalbare EV’s heel wat te halen is, ook in Europa. Daarmee is het niet zo vreemd dat de Europese gigant Volkswagen graag een graantje meepikt van die trend. Dat ze op het hoofdkantoor in Wolfsburg flink in de weer zijn, weten we officieel sinds maart 2023. Toen werd de ID.2all-concept-car gepresenteerd en meldde Volkswagen terloops dat er naast de productieversie, de ID2, een nog compactere en goedkopere ID1 in het vat zit. De ID2 zou je kunnen beschouwen als een elektrisch Polo-alternatief en de ID1 als een herleving van de e-Up, al ligt aan de ID1 uiteraard geen benzineauto ten grondslag.
Even werd er gefluisterd dat Volkswagen met Renault zou gaan samenwerken voor het duo Twingo/ID1, maar uiteindelijk staat de nieuwe kleine VW toch min of meer op zichzelf. Hij deelt straks zijn MEB Entry-platform met de ID2. ‘Entry’ is door een eenvoudige opzet speciaal bedoeld om de prijs van kleinere modellen laag te kunnen houden en daarmee goed vergelijkbaar met de Smart Car-basis van Stellantis. Een simpel, rechthoekig en niet al te groot accupakket, een eenvoudige wielophanging en gangbare materialen maken dit platform relatief voordelig. In vergelijking met de al bestaande MEB-platformen is er nog een wezenlijk verschil: bij MEB Entry worden de voorwielen aangedreven, terwijl de huidige elektrische modellen van de Volkswagen Group achterwielaandrijvers zijn.
Volkswagen ID1 (Illustratie Larson).
Speelser
Hoewel de ID1 ongetwijfeld kleinere accu’s en minder krachtige elektromotoren krijgt dan de ID2, zit het verschil tussen de twee naar verwachting vooral in de vormgeving, het formaat en de aankleding. Afgaande op de ID.2all-concept car wordt de ID2 de auto waarmee Volkswagen zijn nuchtere identiteit hervindt. In plaats van Tesla-achtige hipheid, die vaak slecht uitpakt, is dit weer gewoon een vooral zakelijke, strakke en opgeruimde auto, die daarmee inderdaad heel Polo-achtig is.
De ID1 is kleiner en mag dan wat speelser zijn, maar maakt tevens minder een geheim van het feit dat het budget hier een grote rol speelt. Dat kan beslist in zijn voordeel uitpakken, want niet zelden is een goedkope oplossing juist een heel charmante. Grote wielen en zwarte wielkastranden geven hem een lichte SUV-touch, maar zonder dat Volkswagen die term zelf ter hand zal nemen. De korte neus is een typisch voordeel van de elektrische aandrijflijn en zorgt ervoor dat de ID1 binnen beperkte buitenmaten toch veel binnenruimte kan bieden. Het is uiteraard wel een Volkswagen, dus vermoedelijk is een exemplaar van €20.000 mogelijk niet de uitvoering zijn die je echt wilt aanschaffen. Volkswagen houdt echter zelden iets voor zichzelf en dus kunnen we op deze basis ongetwijfeld compacte, goedkope zustermodellen van Skoda en wellicht Cupra tegemoet zien. Zo ontstaat er als vanzelf nóg meer keuze in dit segment, dat bij de introductie van de ID1 in 2027 al behoorlijk gevuld is.