AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen ID. Buzz als eerste autonoom op weg

Praktijktests

Volkswagen ID Buzz
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept
Volkswagen I.D. Buzz Concept

Volkswagen bereidt zich voor op de verkoop van autonome voertuigen in de nabije toekomst. De ID Buzz, de volledig elektrische retro-personenbus, bijt het spits af. Zowel met tests als uiteindelijk in de praktijk.

Volkswagen werkt momenteel met twee projecten aan autonoom rijden. Enerzijds is er Car.Software dat werkt aan autonoom rijden voor de personenauto's van de Volkswagen Group, anderzijds is er Argo AI, dat bij VW's commerciële voertuigendivisie hoort. Argo maakt zich nu klaar voor praktijktests met de ID Buzz. Die kennen we - in conceptvorm - als personenversie én bestelversie en is volgens Volkswagen kennelijk een ideaal testobject voor commerciële voertuigen. Die noemt Volkswagen 'Special Purpose Vehicles (SPV) en daaronder mogen we 'robo-taxi's' en busjes rekenen. Auto's die volledig autonoom in stedelijk gebied gaan rondrijden voor personen- en goederenvervoer.

Dit jaar gaan er prototypes van de ID Buzz op pad in Duitsland om de technologie van Argo AI in de praktijk te testen. Die rijden dan als het goed is zelfstandig rond, uiteraard wel met mensen aan boord. Dat Duitsland de wetgeving rond autonoom rijden heeft versoepeld, speelt ongetwijfeld een cruciale rol. Volkswagen belooft verder dat we volgend jaar de productieversie van de ID Buzz voorgeschoteld krijgen. Die heeft ook al het Self Driving System (SDS) van Argo AI aan boord, al is het mogelijk nog wat langer wachten voordat dat op grote schaal kan worden gebruikt. Overigens kondigde Volkswagen al dik een jaar geleden aan dat de ID Buzz bij het WK Voetbal in Qatar ook autonoom rond zal rijden voor personenvervoer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Fully Charged
Fully Charged
  • 1
Blijft een heel mooi ontwerp bus. Retro, maar ook een geheel eigen gezicht.
Ben benieuwd hoe snel FSD gerealiseerd gaat worden. Schijnt toch lastiger dan gedacht.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Leuk ontwerp ja, tenminste, voor zover te beoordelen in deze fase. Hopelijk houdt Autoweek ons op de hoogte ! ?
Anoniem
Anoniem
  • 13
Bimmert, dat op de hoogte houden komt wel goed, maak je geen zorgen. De eerste 3 nieuwe berichten op Autoweek na het weekend gaan alweer over VAG producten ?
Mrtin 600
Mrtin 600
  • 3
Laten we alsjeblieft hopen dat ze dat ding als autonoom apparaat wel goed doorgetest oo de weg zetten... Ik ben voor vooruitgang, maar de recente prestaties van vw stemmen mij angstig in deze..
Anoniem
Anoniem
  • 8
Dit busje is de gedoodverfde kandidaat voor de titel "meest aangekondigde voertuig ooit". De eerste keer was 2005 als ik me goed herinner. Aan de schetsen zijn alleen wat extra schermen in het interieur te zien. Tijdloos model.
SLLAC
SLLAC
  • 0
Kom eindelijk eerst maar door met deze 'normale' Buzz. Op een autonome versie zitten we nu nog niet te wachten.
Paulus S
Paulus S
  • 0
Goed dat Duitsland nu eindelijk het wettelijk kader voor mekaar heeft. We willen in de toekomst niet volledig aan Waymo overgeleverd zijn.
Harry Music
Harry Music
  • 3
De enige leuke Volkswagen. Maar laat hem aub niet autonoom rijden: de Duitsers lopen mijlen achter op software gebied.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ergens komt mij dit VW model wel bekend voor, zou best wel wat vaker over gesproken mogen worden want voor je het weet raakt dit toeko stige VW model in de vergetelheid voordat het überhaupt op de markt komt.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Teveel marketing, teveel beloften waardoor de uiteindelijk uitvoering op de weg zwaar zal tegenvallen. Overmarketing van iets dat (nog) niet te koop is.
M ED
M ED
  • 2
Volkswagen zegt al van omstreeks 2001 dat de nieuwe minibus er weldra aankomt... 20 jaar later houden ze nog steeds woord. ? https://www.conceptcarz.com/vehicle/z2954/volkswagen-microbus-concept.aspx
Badderbeest
Badderbeest
  • 1
Ik kan niet wachten. Het lijkt me heerlijk zon elektronische chauffeur. Lekker op vakantie en uitgerust aankomen. Heerlijk met de auto naar de kroeg en straalbezopen instappen om naar huis te worden.
TurboDirectInjection
TurboDirectInjection
  • 2
Er is inmiddels al een jaar of 15 "Nieuws" over dit retro-ontwerp. telkens zou het binnenkort op de markt komen. Dat is nooit gebeurd, en zal ook nu niet gebeuren. VAG zit namelijk in een ellendefase vergelijkbaar met de Britse autoindustrie in de jaren 60 en 70 (en 80 en 90).
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
Of we het leuk vinden of niet, autonoom rijden komt in een stroomversnelling. Voor overvolle binnensteden kan dit ook een uitkomst zijn omdat parkeerplaatsen voor de deur overbodig worden. Bovendien een stuk effectiever om op centrale plaatsen buiten de stad op te laden ipv straten vol met laadpalen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tijd rekken.
Een voorteken.
Er komt belangrijk nieuws binnenkort.
Wie zal het zijn?
Kia/Hyundai?
Apple?
Alibaba?
Toyota?
Stellantis?
Bundestag?
Hnk 777888
Hnk 777888
  • 1
Niet te geloven! Alweer nieuws over de elektrische buzz! Zo kunnen we nog jaaaren doorgaan. Volkswagen houdt ieder in spanning behalve mijzelf. Deze auto komt er helemaal niet!
Esprit de Flandre
Esprit de Flandre
  • 0
Zoals velen hier al opmerkten wordt er al 20 jaar met dit ding geleurd. Ik herinner mij een tijd dat VW gewoon dingen maakte, ipv jarenlang aan te kondigen dat ze "de boel gaan opschudden". Tesla komt ook meestal te laat met producten, maar daar blijft het uitstel wel beperkt tot een jaar of twee.
Mss komt de Buzz er wel, maar wordt wss geen succes. Als de boekhouding bij VW dat al doorheeft, dan komt ie er niet. En ik denk dat ze dat wel zullen voorzien. Ondanks de vele hoera-berichten is de ID3 (tot nu toe) niet zo'n eclatant succes. Die berichten zijn vooral een verderzetting van hun "opschudden"-retoriek van de voorbije 10 jaar...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze is er al jaren. Dit wordt een rebadge van de Minicab miEV. Zeer succesvol in Azië.
Hoe groter het bedrijf hoe minder innovatief het bedrijf en hoe beklemmender de bureaucratie. Geef VW nou gewoon nog een jaar of 10 dan komt de rabadge wel.
2CV 1953
2CV 1953
  • 1
@ DE LA FRIKANDEL “Waiting for Godot” Desalniettemin, we wachten al bijna net zo lang op dit busje als op Gadot.
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
@Esprit de Flandre: "Ik herinner mij een tijd dat VW gewoon dingen maakte, ipv jarenlang aan te kondigen dat ze "de boel gaan opschudden" >> Mooi gezegd. Precies wat ik ook dacht, spijker op de kop.
.
En de "Waiting for Godot" analogie van 2CV 1953 is ook een mooie vondst ?
VL 2022
VL 2022
  • 0
Vw mooi en gaaf van buiten
Maar binnen intrieur wat een verschrikkelijke lelijke binnen kant totaal geen gezellig heid en warm intrieur. Veel te kaal en modern BAH...totaal doorgeslagen. Vreemde ontwerpers tegenwoordig!!
braudi64
braudi64
  • 0
Dit ding hadden ze allang op de markt kunnen brengen , zie dit model al jaren voorbij komen en er wordt niets mee gedaan. Gewoon een hybride aandrijflijn erin en hop zet neer dat ding. Leuke wagen met veel bruikbare binnenruimte. Te koop voor rond de 35/45 k nieuw zou ik zeggen. Moet je eens opletten wat dat met de verkoop doet meneer VW....niet allemaal tegelijk rennen , ik eerst...