'Volkswagen grootste slachtoffer van Trumps importheffingen'
Grootste importeur
De importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump wil gaan instellen voor buitenlandse auto's, zullen vooral bij de Volkswagen Group flink gevoeld worden. Ook Hyundai, Kia en Mercedes-Benz zijn de klos.
Donald Trump heeft aangekondigd 'wederkerige importheffingen' te willen. Dat betekent in de praktijk waarschijnlijk: de EU heft 10 procent op Amerikaanse auto's, dus dan doen de VS dat straks andersom ook. Nu gaat het die kant op nog slechts om 2,5 procent. Bloomberg heeft becijferd hoeveel auto's in de VS verkocht worden die daar niet gebouwd zijn en concludeert dat vooral Volkswagen hierdoor waarschijnlijk een flinke tik kan krijgen. Maar liefst 80 procent van de door de Volkswagen Group in de VS verkochte auto's zijn daar niet gebouwd.
Ook Hyundai en Kia (samengevoegd in de cijfers) zijn vooral van import afhankelijk voor hun Amerikaanse verkopen. 65 procent van de in de VS verkochte auto's van die twee merken samen komen van buiten de VS. Mercedes-Benz maakt de top drie compleet, met 63 procent. Daarna volgen op enige afstand Renault-Nissan-Mitsubishi (in de VS vooral Nissan) met 53 procent, BMW met 52 procent en Toyota met 51 procent. Tot op heden dus nog geen Amerikaanse fabrikanten, maar vlak achter Toyota staat General Motors, met 46 procent. Stellantis (deels Amerikaans) komt daarna met 45 procent. Van de 'Grote Drie' doet Ford het nog het best: slechts 21 procent van de in de VS verkochte auto's zijn daar niet gebouwd.
Natuurlijk vertelt dit nog niet het hele verhaal, want veel hangt af van waar de auto's precies gebouwd zijn. Dat bepaalt immers ook hoe hoog de extra heffing wordt. Het is daarbij nog maar de vraag of Trump voor alle landen inzet op wederkerige importheffingen. Zo dreigt bijvoorbeeld voor General Motors een flinke strop als de importheffingen voor auto's uit Mexico zo hoog worden als Trump voorspelt: 25 procent. Het gros van de niet in de VS gebouwde auto's van GM komt daarvandaan.