Volkswagen en Chinese SAIC Motor tot zeker 2040 samen
Gelukkig huwelijk
Volkswagen en SAIC Motor zijn nog tot en met 2040 onlosmakelijk met elkaar verbonden. De twee bedrijven bevestigen er ook de komende zestien jaar weer gezamenlijk tegenaan te gaan.
Volkswagen heeft in China meerdere grote samenwerkingsverbanden. Zo bestaat de joint venture FAW Volkswagen die het Duitse merk er met FAW Group heeft al bijna 34 jaar en heeft het sinds 2017 een Volkswagen Anhui geheten samenwerkingsverband met JAC Motors. Volkswagen Anhui is de club die de Cupra Tavascan voor de Europese markt bouwt. Veruit de grootste joint venture in China is SAIC Volkswagen. Met het oprichtingsjaar 1984 is dat ook de oudste. Hij wordt nog veel ouder, want Volkswagen en SAIC Motor hebben bijgetekend en blijven nog tot zeker 2040 bij elkaar.
Vanaf 2026 brengt SAIC Volkswagen 'in China en voor China' ontwikkelde nieuwe elektrische en plug-in hybride modellen op de markt. In dat jaar komen er twee nieuwe modellen, die elk komen te staan op wat het samenwerkingsverband het 'Compact Main Platform (CMP) noemt. Verwar dat niet met de CMP-basis van Stellantis. Tot en met 2030 – het jaar waarin het huidige contract pas afloopt – introduceert SAIC Volkswagen naar eigen zeggen achttien nieuwe modellen. Daar zitten ook auto's met verbrandingsmotoren bij.
SAIC Volkswagen en FAW Volkswagen hebben productportfolio's die elkaar behoorlijk overlappen, maar er zijn ook verschillen. Zo voert FAW Volkswagen alleen auto's van Volkswagen, Audi én van Volkswagens submerk Jetta. SAIC Volkswagen is de enige van het stel die ook Skoda's produceert en voert. Hoewel modellen van de samenwerkingsverbanden met elkaar overlappen, zijn ze niet altijd hetzelfde. Zo hebben FAW Volkswagen en SAIC Volkswagen bijvoorbeeld eigen varianten van auto's als de ID4, ID6 en ID7.