AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen en Chinese SAIC gaan samen plug-ins en EV's ontwikkelen

Komen ze hierheen?

Volkswagen ID6 X en ID6 Crozz

Het is dit jaar veertig jaar geleden dat de Volkswagen Group in China een joint-venture startte met SAIC Motor. Om dat te vieren, gaan de twee bedrijven een nauwe samenwerking aan op het gebied van plug-in hybrides en gaan ze samen ook nieuwe EV's ontwikkelen.

De merken van de Volkswagen Group verkopen hun modellen in China onder diverse - ooit verplichte - joint-ventures met lokale partners. We noemen FAW-Volkswagen, de samenwerkingsverbanden die Audi met FAW en SAIC heeft en het relatief jonge JAC-Volkswagen dat onder meer de elektrische Cupra Tavascan en de niet naar Europe komende Volkswagen-variant daarvan gaat bouwen. De grootste joint-ventureparther is SAIC Motor. De Volkswagen Group ging in 1984 voor het eerst een samenwerking aan met SAIC Motor en het breidt die samenwerking nu uit.

Volkswagen Group, SAIC Motor, Volkswagen China Investment, Volkswagen China Technologie én SAIC-Volkswagen hebben gezamenlijk heel wat handtekeningen gezet op een overeenkomst die tot de ontwikkeling van nieuwe modellen moet leiden. SAIC Motor en Volkswagen gaan de komende jaren drie plug-in hybride modellen én twee volledig elektrische auto's ontwikkelen 'in China en Duitsland'. De nieuwe modellen komen tussen 2026 en 2030 op de markt, maar welke merken welke modellen krijgen, wordt niet nader toegelicht. Ook is niet helemaal helder of de te ontwikkelen modellen enkel in China op de markt komen.

In mei kwamen Audi en SAIC Motor al definitief overeen dat het samen het Audi Advanced Digitized Platform voor EV's gaat ontwikkelen, een 'digitaal platform' dat in 2025 onder de eerste auto komt te zitten. Ook hierover is verder nog weinig bekend. Vorig jaar werd bekend dat de Volkswagen Group met het Chinese Xpeng auto's gaat ontwikkelen. Veel Chinese partners dus voor de Volkswagen Group.

Interessant weetje: de SAIC Volkswagen en FAW Volkswagen verkopen onderling afwijkende, maar met elkaar overlappende modellen. Zo verkoopt SAIC Volkswagen de ID3, maar ook de iets van onze ID4 afwijkende ID 4 X. De ID4 Crozz die FAW-Volkswagen verkoopt komt weer overeen met de variant die je hier kent. Ook de hier niet leverbare ID6 is er als ID6 X (SAIC) en ID6 Crozz (FAW). Je raadt het al: ook de ID7 wordt er in twee smaken verkocht. De ID7 zoals je die bij ons kent wordt door FAW-Volkswagen verkocht, SAIC Volkswagen verkoopt 'm als op visueel afwijkende ID7 S. Nu hebben we het nog enkel over de elektrische VW's gehad. De onderlinge chaos kent nagenoeg geen grenzen en gaat veel verder dan dat.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (16)

Reageren