Volkswagen E-Bugster is sportieve elektro-Kever
De E-Bugster wijkt qua buitenmaten behoorlijk af van de gewone Beetle. De auto is minder dan 1,40 meter hoog. Dat is 90 millimeter lager dan de gewone Beetle. De E-Bugster is bovendien 30 millimeter breder dan de Beetle (1,84 meter). De lengte is wel hetzelfde gebleven: 4,28 meter. Led-koplampen –een traditioneel kenmerk van elektrische Volkswagens- zorgen voor een verder onderscheid met de productieauto. De E-Bugster is natuurlijk een concept-car, dus dat betekent 20-inch lichtmetaal.
De elektrische module van de E-Bugster weegt 80 kilogram. De E-Bugster slaat z'n energie op in lithium-ion accu's, die de concept-car een actieradius van 180 kilometer geven. Met de snellaadfunctie kan de eigenaar z'n E-Bugster in 35 minuten genoeg opladen om weer verder te zoemen.
Speedster
De vraag is natuurlijk: hoe ver bevindt de E-Bugster zich van de werkelijkheid? Met andere woorden: zijn er productiekansen? Volkswagen licht een tipje van de sluier op met de mededeling dat het de Beetle heeft ontwikkeld met toekomstige afgeleiden (zoals wellicht een elektrische versie) in het achterhoofd.
Volkswagen zegt verder dat het meer bonkige uiterlijk van de eerdere Ragster Concept tot uiting kwam in de huidige Beetle. Met andere woorden: concept-cars zijn nooit puur losse flodders. Nog een hint geeft het Duitse merk in de verklaring van de naam: 'E' staat voor elektrisch, 'Bug' is de Amerikaanse koosnaam voor de Beetle en 'Ster' staat voor 'Speedster'. Dus wellicht komt er in de toekomst een open Beetle met twee zitplaatsen.
De E-Bugster pronkt vanaf vandaag op de Volkswagen-stand in Detroit. Naast de elektro-Kever toont het merk uit Wolfsburg ook de Jetta Hybrid.



