Volkswagen, BMW en Toyota gaan marktaandeel winnen

Volkswagen-dealer in Haarlem | Foto: ANP
Ieder jaar wordt er onderzoek gedaan onder topfunctionarissen in de auto-industrie naar welk merk zij de komende vijf jaar marktaandeel zien winnen. Volkswagen blijkt daar de grote favoriet, terwijl ook BMW en Toyota volgens de hoge heren relatieve groei gaan meemaken.

Adviesbureau KPMG maakt ieder jaar een rondje langs de kopstukken van de wereldwijde auto-industrie. Grote vraag is welke merken volgens de hoge heren in de komende vijf jaar hun marktaandeel gaan vergroten. Maar liefst 81 procent van de topmannen verwacht dat Volkswagen haar marktaandeel wereldwijd zal gaan uitbreiden. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar en maakt Volkswagen voor het derde jaar op rij het merk waar het meeste van wordt verwacht.

Ook van BMW worden mooie groeicijfers verwacht, 70 procent verwacht dat het merk uit Beieren de komende jaren meer marktaandeel zal weten te vergaren. De top drie wordt gecompleteerd door Toyota, het Japanse merk kreeg maar liefst 44 procent meer positieve meningen. Door de terugroep-perikelen en de aardbeving in Japan vorig jaar verwachtte men de afgelopen jaren niet veel groei bij Toyota. Dit jaar voorspelde echter 68 procent van de ondervraagden dat Toyota haar marktaandeel zal gaan vergroten.

Koreaanse combinatie

Van de Koreaanse combinatie Kia/Hyundai denkt 61 procent van de mensen dat ze marktaandeel zullen winnen en Nissan scoorde precies 50 procent. Daaronder volgen Ford en General Motors, beide met 44 procent. Om de top tien af te maken zijn er nog Daimler, Fiat (met Chrysler) en Honda met respectievelijk 41, 37 en 34 procent.

Verliezers zijn er uiteraard ook, althans volgens de topmannen binnen de automotive-industrie. Subaru, Mitsubishi, Mazda en Suzuki worden daarbij het vaakst genoemd als merken die martkaandeel kwijt zullen raken.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.