Volkswagen bespaart niet op Bugatti

Bugatt Veyron Grand Sport Wei Long
Volkswagen gaat de komende tijd elk dubbeltje twee keer omkeren voordat het wordt uitgegeven, maar de bezuinigingsrondes gaan aan de poort van Bugatti voorbij - ook al is dat merk tot op heden een schip van bijleg geweest voor de Volkswagen Group.

In juli gaf Volkswagen-baas Martin Winterkorn aan dat de efficiency en de winst van het concern omhoog moeten. Vanaf 2017 moet er jaarlijks vijf miljard euro worden bezuinigd om dat doel te bereiken. Dat betekent dat veel merken en afdelingen binnen de VW-groep de hand op de knip zullen gaan houden, maar het lijkt erop dat Bugatti de dans ontspringt.

Op de beurs van Parijs gaf Winterkorn tegenover Automotive News Europe aan dat niet wordt bezuinigd bij het luxemerk, ook al wordt er op elke Veyron miljoenen verlies geleden. "Dat kan natuurlijk pijnlijk zijn," geeft hij toe, "maar bij een grote fabrikant zijn er altijd zaken te vinden waarop bespaard kan worden."

Volkswagen wil dat Bugatti het ultieme uithangbord voor de groep blijft op het gebied van engineering en technologie. Achter de schermen wordt intussen hard gewerkt aan een opvolger van de moeizaam verkopende Veyron, waarvan wordt verwacht dat de laatste van de 450 te produceren exemplaren halverwege 2015 zal zijn verkocht.

We kunnen ons dus verheugen op een nieuwe Veyron, een auto die zal worden bekostigd door de andere merken uit de Volkswagen Group. Ondertussen is bij dat andere supercarmerk uit de stal - Lamborghini - de knoop nog altijd niet doorgehakt over de komst van de Urus SUV. Vooralsnog wordt ingezet op een marktintroductie in 2017 of 2018.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.